Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
MHS705 Samarbeidsdrevet innovasjon (Vår 2021)
Om emnet
Vi er inne i en rivende utvikling hvor helse- og velferdssektoren skal møte et betydelig politisk påtrykk for å oppnå endring og nytenking. Emnet har som overordnet målsetning å bidra til økt kunnskap om samarbeidsdrevet innovasjon. Tverrprofesjonelt samarbeid og samskaping (co-creation) er sentrale begreper her, som begge bygger på antagelsen om at nyskaping først og fremst kan skje når flere samarbeider om løsningene. Samskaping er lansert som visjon for å oppnå nyskapende samspill mellom tjenester, innbyggere og brukere. Det kan bl. a innebære å bryte ned grenser. Innovasjon er i seg selv et konsept som blant annet forutsetter vilje til å gå utover profesjonsdomener, noe som gjør tverrprofesjonelt samarbeid spesielt viktig. Studentene bli presentert for ulike, men relaterte teorier og forskning, som i stor grad bygger på en relasjonell forståelse av innovasjon. Ledelse av tverrprofesjonelle samarbeid og innovasjon står sentralt i emnets tematikk.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
• Har avansert kunnskap innenfor fagområdet (begrepet og fenomenet innovasjon)
• Har avansert kunnskap om fenomenene sosial innovasjon og samarbeidsdrevet innovasjon
• Har kunnskap om eksempler på innovasjon i helse- og sosialtjenestene
• Har kunnskap om sentrale teorier om innovasjon
• Har avansert kunnskap om hva som hemmer og fremmer tverrprofesjonelt samarbeid.
• Kan gjøre rede for ledelsesperspektivet i den tverrprofesjonelle samordningen av helsetjenester og hvordan dette kan virke inn på muligheter for innovasjon.
• Kan gi eksempler på innovasjon og tjenesteutvikling i et tverrprofesjonelt perspektiv.
Ferdigheter
• Kan anvende teoretisk innsikt og forskningsbasert kunnskap innen samarbeidsdrevet innovasjon
• Kan vurdere ledelsens betydning for sosial innovasjon i helse- og sosialtjenestene
• Kan analysere hvilke faktorer som hemmer og fremmer samarbeidsdrevet innovasjon i helse- og sosialtjenestene, med særlig vekt på tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
• Er bevisst på å anvende kunnskap om samarbeidsdrevet innovasjon i helse- og sosialtjenestene
• Kan bidra til nytenkning og samarbeidsdrevne innovasjonsprosesser
Undervisnings- og læringsformer
Varierte og studentaktive læringsformer blir vektlagt med veksling mellom dialogbasert undervisning og diskusjoner, der også refleksjoner med utgangspunkt i studentenes erfaringer skal bidra til gjensidig læring. Undervisningen er samlingsbasert med 2 x 2 dager over ett semester. All undervisning foregår i Ålesund.
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 100 %%
- Varighet: Uker
- Gruppering: Gruppe
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler