Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Signe Gunn Julnes
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
AKS703 Helsehistorie og avansert klinisk vurdering av pasientens helsetilstand (Vår 2021)
Om emnet
Emnet tar utgangspunkt i de mest vanlige sykdomstilstander og helseproblemer en møter i kommunale helse- og omsorgstjenester, og hovedfokuset er rettet mot pasienter/brukere med komplekse sykdomstilstander og sammensatte behov.
Emnet skal gi studenten inngående kunnskap og ferdigheter i å innhente helse-historie, gjennomføre en helhetlig klinisk undersøkelse, vurdere, beslutte og iverksette intervensjoner samt lage planer for oppfølging av pasienter/brukere med akutte og kroniske sykdomstilstander og behov. Sentralt i emnet er innføring og opplæring i klinisk undersøkelsesmetodikk og bruk av relevante kartleggingsverktøy for å kartlegge pasientens helsetilstand i stabile, akutte, ustabile og uavklarte faser, samt videreutvikle ferdigheter i kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker og pårørende, og andre faggrupper/profesjoner.
Sammen med AKS 700-702 legger emnet grunnlag for kliniske vurderinger og beslutninger i AKS 704- 705, og skal gi studenten styrket kunnskapsgrunnlag i kommunikasjon og samhandling samt i å kartlegge pasientens helsetilstand og kunne iverksette helsefremmende, forebyggende eller oppfølgende intervensjoner, alene eller i samarbeid med andre faggrupper/profesjoner.
Tema
Systematisk kartlegging og avansert klinisk vurdering av pasientens helsetilstand
-
Rollen som avansert klinisk sykepleier
-
Avansert klinisk vurdering av pasientens helsetilstand rettet mot ulike sykdomstilstander, helseproblemer og behov
-
Normale fysiologiske funn, tegn og symptomer på patofysiologiske endringer
-
Kliniske undersøkelsesmetoder, intervjuteknikk, kartleggings- og kommunikasjonsverktøy
-
Helsestatus, status-rapport og ulike notater
-
Topp-til-tå undersøkelse
-
Klinisk resonnering, helhetlig vurdering og plan
-
Beslutninger, intervensjoner og utarbeidelse av tiltaksplaner
-
Konsultasjon og samarbeid med andre profesjoner
-
Kommunikasjon og samhandling med pasient/bruker
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter endt emne forventes det at studenten har:
-
Inngående kunnskap om innholdet i en helse-historie
-
Inngående kunnskap om elementene i en topp-til-tå undersøkelse
-
Inngående kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy til bruk ved ulike sykdomstilstander
-
Inngående kunnskap om normale og unormale fysiologiske prosesser, verdier og funn
-
Avansert kunnskap om systematiske vurderinger og tolkninger av helseopplysninger, for å kunne bedømme behovet for helsehjelp
-
Inngående kunnskap om ulike kommunikasjonsmetoder og verktøy til anvendelse i samhandling med helsepersonell, pasient/bruker og pårørende
Ferdigheter
Etter endt emne forventes det at studenten kan:
-
Innhente helse-historie av pasient/bruker på en strukturert måte
-
Gjennomføre en systematisk kartlegging og helhetlig vurdering av pasient/brukers helsetilstand
-
Kommunisere og samhandle med pasient/bruker på en faglig og respektfull måte, vise varhet for private forhold, og ta hensyn til bluferdighet og intimsfærer
-
Skille mellom normale, varianter av det normale og unormale symptomer og verdier i vurdering av pasientens helsetilstand
-
Kommunisere resultat fra undersøkelsen og involvere pasient/bruker i utforming av plan for oppfølging
-
Anvende ulike kommunikasjonsverktøy i samhandling med helsepersonell, og pasient/brukere/pårørende
Generell kompetanse
Etter endt emne forventes det at studenten kan:
-
Anvende kunnskap og ferdigheter i bruk av kartleggingsverktøy tilpasset ulike sykdom- og helsetilstander
-
Identifisere, vurdere og behandle vanlige akutte helseproblemer og sykdomstilstander på et selvstendig grunnlag
-
Reflekterer over egne kunnskaper og ferdigheter i vurdering og bedømming av pasientens helsetilstand, og innhente spesialisert kompetanse ved behov
Undervisnings- og læringsformer
-
Ressursforelesning, gruppearbeid med klinisk caseløsning, simulering, ferdighetstrening og kritisk refleksjon, refleksjonsgruppe, selvstudie
Eksamen
-
Individuell muntlig og praktisk skoleeksamen i Objektiv strukturert klinisk undersøkelse (OSCE)
-
Bestått/ikke bestått