Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Ingeborg Ulvund
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
VHS734 Fordypningsoppgave (Høst 2021)
Om emnet
Gjennom arbeidet med fordypningsoppgaven tilegner studentene seg en vitenskapelig arbeidsmåte, samt fordypningskunnskap i et tema relevant for helsesykepleiers fagutøvelse. Studenten velger tema og utarbeider hensikt og problemstilling(er), begrunner temaets relevans for helsesykepleie og redegjøre for problematikken/utfordringen og relevante samarbeidspartnere. Tiltak og forslag til endring drøftes ved å vise til eksisterende praksis, anbefalinger, selvvalgt litteratur, pensumlitteratur og forskning.
Det er gitt to alternativ til utforming av oppgaven:
- Utarbeide en prosjektplan for et vitenskapelig arbeid
- Utarbeide en fordypningsoppgave for nytenking og fagutvikling i klinisk praksis
Studenten tar utgangspunkt i et selvvalgt tema og utarbeider en hensikt og problemstilling som skal legges fram og drøftes muntlig på et seminar med medstudentrespons og lærerveiledning. Dette følges opp med oppgaveseminar og indivuell veiledning. For utforming av det skriftlige eksamensarbeidet og tilhørende arbeidskrav er det utarbeidet egne retningslinjer i Canvas.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter fullført emne forventes det at studenten:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om et valgt tema / forskningsfelt innen helsesykepleie
- har inngående kunnskap om databaser og litteratursøk
- har inngående kunnskap om helsepolitiske føringer
- har inngågående kunnskap om kvalitetsarbeid og kvalitetsutvikling i helsesykepleie
Ferdigheter
- identifiserer og avgrenser relevant tema for et forsknings- og/eller kvalitetsforbedringsprosjekt
- analyserer og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvender disse til å belyse faglige problemstillinger
- anvender og kritisk vurderer eksisterende teorier, metoder og forskning i fagfeltet og bidrar til endring og nytenkning
Generell kompetanse
- behersker vitenskapelig språk og formidler kunnskap fra fagfeltet
- anvender lovverk og etiske prinsipper i forsknings- og/eller kvalitetsutvikling i kliniske praksis
- reflekterer kritisk over eksisterende praksis og aktuelle metoder for kvalitetsforbedring
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, muntlig fremlegg, medstudentrespons, workshop, basisgrupper, selvstudie og individuell veiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav: 3
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Skriftlig innlevering av framdriftsplan
- Obligatorisk arbeidskrav: Seminar-/samlingsdeltagelse
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav: 80%
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Deltakelse på workshop med muntlig presentasjon av eget arbeid
- Obligatorisk arbeidskrav: Annet - spesifiser i kommentarfeltet
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav: 90%
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Basisgruppe
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: 100%
- Varighet: 1 Semester
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
Evaluering av emnet
Etter fullført emne