Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Ingeborg Ulvund
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

VHS734 Fordypningsoppgave (Høst 2021)

Om emnet

Gjennom arbeidet med fordypningsoppgaven tilegner studentene seg en vitenskapelig arbeidsmåte, samt fordypningskunnskap i et tema relevant for helsesykepleiers fagutøvelse. Studenten velger tema og utarbeider hensikt og problemstilling(er), begrunner temaets relevans for helsesykepleie og redegjøre for problematikken/utfordringen og relevante samarbeidspartnere. Tiltak og forslag til endring drøftes ved å vise til eksisterende praksis, anbefalinger, selvvalgt litteratur, pensumlitteratur og forskning.

Det er gitt to alternativ til utforming av oppgaven:

  1. Utarbeide en prosjektplan for et vitenskapelig arbeid
  2. Utarbeide en fordypningsoppgave for nytenking og fagutvikling i klinisk praksis

Studenten tar utgangspunkt i et selvvalgt tema og utarbeider en hensikt og problemstilling som skal legges fram og drøftes muntlig på et seminar med medstudentrespons og lærerveiledning. Dette følges opp med oppgaveseminar og indivuell veiledning. For utforming av det skriftlige eksamensarbeidet og tilhørende arbeidskrav er det utarbeidet egne retningslinjer i Canvas.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne forventes det at studenten:

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om et valgt tema / forskningsfelt innen helsesykepleie
  • har inngående kunnskap om databaser og litteratursøk
  • har inngående kunnskap om helsepolitiske føringer
  • har inngågående kunnskap om kvalitetsarbeid og kvalitetsutvikling i helsesykepleie

Ferdigheter

  • identifiserer og avgrenser relevant tema for et forsknings- og/eller kvalitetsforbedringsprosjekt
  • analyserer og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvender disse til å belyse faglige problemstillinger  
  • anvender og kritisk vurderer eksisterende teorier, metoder  og forskning i fagfeltet og bidrar til endring og nytenkning

Generell kompetanse

  • behersker vitenskapelig språk og formidler kunnskap fra fagfeltet
  • anvender lovverk og etiske prinsipper i forsknings- og/eller kvalitetsutvikling i kliniske praksis
  • reflekterer kritisk over eksisterende praksis og aktuelle metoder for kvalitetsforbedring

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, muntlig fremlegg, medstudentrespons, workshop, basisgrupper, selvstudie og individuell veiledning.

 

 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
  • Antall arbeidskrav: 3
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Skriftlig innlevering av framdriftsplan
  • Obligatorisk arbeidskrav: Seminar-/samlingsdeltagelse
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav: 80%
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Deltakelse på workshop med muntlig presentasjon av eget arbeid
  • Obligatorisk arbeidskrav: Annet - spesifiser i kommentarfeltet
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav: 90%
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar: Basisgruppe

Eksamen

  • Vurderingsform: Hjemmeeksamen
  • Andel: 100%
  • Varighet: 1 Semester
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bokstavkarakter
  • Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler

Evaluering av emnet

Etter fullført emne

Pensum

Pensumoversikt
Fant ingen pensumliste for dette emnet
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:33:18