Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Cecilie Katrine Utheim Grønvik
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VEL100 Innføring i velferdsteknologi og digitalisering i helse- og omsorgstjenesten (Vår 2020)
Om emnet
Emnet vil gi en introduksjon i bruk av kunstig intelligens i velferdsteknologiske og digitale løsninger i helse og omsorgstjenesten. I emnet presenteres ulike digitale/ velferdsteknologiske løsninger. Det gis en introduksjon til gjeldende lovverk som skal sikre personvern, brukermedvirkning, informasjon- og datasikkerhet. I tillegg reflekteres det over sentrale velferdspolitiske føringer, verdimessige aspekt og etiske/juridiske utfordringer knyttet til digitalisering av helse- og omsorgstjenesten. Emnet gir dessuten en innføring i hvordan innovasjon i helse- og omsorgstjenesten påvirker organisasjon og tverrfaglig/tverrprofesjonelt samarbeid. Norsk og internasjonal forskning på området blir presentert.
Temaer som vil inngå i dette delemnet:
-
Velferdsteknologiske og digitale løsninger; muligheter, begrensninger og utfordringer
-
Implikasjoner for tjenesteorganisering, utøvelse av faglighet og endringer i relasjoner, ansvar og oppgaver i forhold til tjenestemottakere, pårørende og tjenesteutøvere
-
Lovgivning, personvern, informasjons/data- og pasientsikkerhet
-
Etiske/ verdimessige/ juridiske utfordringer
-
Innovasjon og tverrfaglig/tverrprofesjonelt samarbeid
Merk: det er obligatorisk oppmøte på samlingene.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne forventes det at kandidaten:
Kunnskap
-
har kunnskap om ulike velferdsteknologiske og digitale løsninger til bruk i helse‐ og omsorgstjenester
-
har kunnskap om hvordan digitalisering av helse- og omsorgstjenesten påvirker tjenesteorganiseringen og brukernes, pårørendes trygghet, sikkerhet og medvirkning
-
har innsikt i relevante lover og forskrifter som gjelder ved bruk av digitale/ velferdsteknologiske løsninger i helse- og omsorgstjenesten
-
har kunnskap om ivaretagelse av personvern, informasjons/data- og pasientsikkerhet ved bruk av digitale/velferdsteknologiske løsninger
-
har kunnskap om betydningen av tverrfaglig/tverrprofesjonelt samarbeid i innovative endringsprosesser
Ferdigheter
-
sikrer at brukermedvirkning ivaretas i samhandling mellom brukere/pasient, pårørende og tjenesteutøverne
-
reflekterer over etiske, verdimessige og juridiske utfordringer ved bruk av velferdsteknologiske og digitale løsninger
-
implementerer velferdsteknologiske og digitale løsninger i helse- omsorgstjenesten
Generell kompetanse
-
har innsikt i hvordan bruk av velferdsteknologiske/digitale løsninger påvirker samhandling mellom bruker,pasient, pårørende og tjenesteutøvere
-
har en kritisk vurderingsevne som sikrer at aktuelt lovverk, personvern og pasient-, data- og informasjonssikkerhet ivaretas ved implementering og bruk av velferdsteknologiske/ digitale løsninger
-
refererer til pensum og andre faglige kilder i tråd med høgskolen i Molde sine retningslinjer for å skrive og referere i skriftlige innleveringer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstudie, gruppearbeid, individuell aktivitet på læringsplattform.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Skriftlige arbeidskrav mellom samlingene. Disse leveres i Canvas.
Eksamen
Vurdering:
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen. Det skilles mellom to hovedtyper av vurdering:
-
Vurdering underveis har til hensikt å informere og motivere studenter til å nå læringsutbyttene. Denne blir ivaretatt gjennom tilbakemeldinger på arbeidskrav.
-
Avsluttende vurdering kommer til uttrykk gjennom eksamenskarakter.
-
Skriftlig individuell hjemmeeksamen
-
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått
Evaluering av emnet
Det blir lagt opp til muntlig evaluering undervegs i emnet og skriftlig etter hvert emne.