Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlige:
-
- Cecilie Katrine Utheim Grønvik
- Trude Fløystad Eines
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VEL200 Innovasjon, produkt – og tjenestedesign (Høst 2020)
Om emnet
Emnet vil gi en innføring i hvordan tjenestedesign som metodisk tilnærming kan bidra til utvikling av bedre produkt eller tjenester for både brukere, pasienter, pårørende og ansatte. Emnet vil også gi en innføring i bruk av visuelle og kreative verktøy som er nyttige i forbedrings- og innovasjonsprosesser med mange aktører. Norsk og internasjonal forskning på området blir presentert.
Temaer som vil inngå i dette delemnet:
-
Innovasjonsbegrepet
-
Bruker/pasientinvolvering
-
Tjenestedesign som metodisk tilnærming i forbedrings – og innovasjonsprosesser
-
Veikart for tjenesteinnovasjon
-
Samskapende innovasjonsprosesser
-
Visuelle og kreative verktøy
-
Prototyping og testing
Samlinger høst 2020:
-
8. og 9. september
-
14. og 15. oktober
-
17. og 18. november
Merk: det er obligatorisk oppmøte på samlingene.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
Det vil være en fordel å ha tatt emnet VEL 100, men det er mulig å melde seg opp som emnestudent på VEL 200. Emnet har søknadskode 3007 i SøknadsWeb for emnestudenter.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne forventes det at kandidaten:
Kunnskap:
- har kunnskap om tjenestedesign som metodisk tilnærming i forbedrings- og innovasjonsprosesser
- har kunnskap om viktigheten av å involvere brukere, pasienter og ansatte i produkt – og tjenestedesignprosesser
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer samarbeidsdrevet innovasjon
Ferdigheter:
- initierer forbedrings – og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass
- anvender kunnskap om tjenestedesign i planlegging og gjennomføring av forbedrings – og innovasjonsprosesser
- anvender ulike verktøy i tjenestedesignprosesser
Generell kompetanse:
- har innsikt i hvordan tjenestedesign kan benyttes som tilnærming i prosesser fra behovskartlegging til utvikling eller forbedring av produkt og tjenester
- fremmer kvalitet i utvikling av produkt eller tjenester
- refererer til pensum og andre faglige/vitenskapelige kilder i tråd med Høgskolen i Moldes retningslinjer for bruk av kilder og referanser i skriftlige oppgaver
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstudier, gruppearbeid, feltarbeid, workshops, skriftlige innleveringer.
Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med arbeidskrav som leveres i Canvas.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med definerte arbeidskrav som skal leveres inn i CANVAS (læringsplattformen).
Eksamen
-
Skriftlig individuell hjemmeeksamen leveres i Inspera innen oppgitt frist.
-
Omfang: 2500 ord +/- 10 %
-
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Evaluering av emnet
Muntlig evaluering etter hver samling. Skriftlig evaluering etter avsluttet emne.