Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

SKD100 Fagutøvelse, Simulering og sykepleieprosedyrer I (Vår 2020)

Om emnet

  • Generell hygiene / grunnleggende smitteverntiltak

  • Personlig hygiene

  • Vitale tegn: respirasjon, sirkulasjon og temperaturregulering

  • Aktivitet, hvile og forflytning.

  • Ergonomi

  • Eliminasjon

  • Ernæring: måltid og munnhygiene

  • Injeksjoner

  • Hjerte-lunge-redning

  • Kommunikasjon og miljøbehandling

  • Grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering, G-SKUV

  • Simulering

  • Bærekraft: anvendelse av utstyr og økonomi

  • Etikk, taushetsplikt, estetikk og skikkethet

  • Ledelse

Med forbehold om endringer i emnet

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Det forventes at studenten integrerer og anvender kunnskap fra emner som gjennomføres parallelt med dette emnet:

  • SYH100 Grunnleggende sykepleie,

  • SNH100 Anatomi, fysiologi og biokjemi

  • SNH101 Mikrobiologi og infeksjonssykdommer 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov i fagutøvelse

  • Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sitt grunnleggende behov i fagutøvelse

  • Har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy for vurdering av pasientens helsetilstand

  • Har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder for å fremme helse og mestring

 

Ferdigheter

Studenten

  • Identifiserer ulike problemstillinger knyttet til sykepleiefunksjonen

 

  • Anvender faglig og teoretisk kunnskap om sykepleie og kunnskap fra naturvitenskapelige emner i utførelsen av praktiske ferdigheter

  • Kan anvende verktøy for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak

  • Kan ivareta hygieniske prinsipper

  • Deltar aktivt i veiledningsprosesser

  • Reflekterer og vurderer over egen innsats i de studentaktive metodene

  • Anvender sykepleieprosessen for å ivareta pasientenes grunnleggende behov.

  • Anvender kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, samt utøve hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter.

  • Reflekterer over egen evne til å kommunisere og samhandle med pasienter/brukere, medstudenter og lærere

  • Kan reflektere over anvendelse av utstyr og prioriteringer sett opp mot bærekraft økonomisk og miljømessig med utgangspunkt i ivaretagelsen av pasientens behov for pleie og omsorg

  • Kandidaten kan lede seg selv og medstudenter i ulike prosedyrer, samt bli ledet av medstudenter og lærere i ulike prosedyrer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • Kjenner til etiske utfordringer ved utøvelse av sykepleie knyttet til pasientenes grunnleggende behov

  • Planlegger og gjennomfører studentoppgaver i tråd med aktuelle retningslinjer for akademisk formidling

  • Overholder taushetsplikten og behandler sine medstudenter med respekt

  • Reflektere over kunnskap om samhandling og utvikling av relasjoner mellom mennesker.

  • Kommunisere respektfullt med pasient/pårørende og kolleger og reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter.

Undervisnings- og læringsformer

Kliniske ferdigheter med utganspunkt til det friske mennesket

  • Praktiske øvelser

  • Simulering

  • Studentaktive læringsmetoder

  • Veiledning og refleksjon

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning

  • Antall arbeidskrav:

  • Påkrevde arbeidskrav:

  • Fremmøte: Påkrevd

  • Kommentar: Godkjent skriftlige individuelle arbeidskrav og arbeidskrav i basisgrupper•100% tilstdedeværelse

Eksamen

  • Vurderingsform: Demonstrasjon av ferdigheter

  • Andel: %

  • Varighet: -

  • Gruppering: Individuell

  • Karakterskala: Bestått/ikke bestått

  • Hjelpemidler: -

Evaluering av emnet

Inngår i evaluering av første semester

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:33:04