Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
SKD100 Fagutøvelse, Simulering og sykepleieprosedyrer I (Vår 2020)
Om emnet
-
Generell hygiene / grunnleggende smitteverntiltak
-
Personlig hygiene
-
Vitale tegn: respirasjon, sirkulasjon og temperaturregulering
-
Aktivitet, hvile og forflytning.
-
Ergonomi
-
Eliminasjon
-
Ernæring: måltid og munnhygiene
-
Injeksjoner
-
Hjerte-lunge-redning
-
Kommunikasjon og miljøbehandling
-
Grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering, G-SKUV
-
Simulering
-
Bærekraft: anvendelse av utstyr og økonomi
-
Etikk, taushetsplikt, estetikk og skikkethet
-
Ledelse
Med forbehold om endringer i emnet
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Det forventes at studenten integrerer og anvender kunnskap fra emner som gjennomføres parallelt med dette emnet:
-
SYH100 Grunnleggende sykepleie,
-
SNH100 Anatomi, fysiologi og biokjemi
-
SNH101 Mikrobiologi og infeksjonssykdommer
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
Har kunnskap om menneskets grunnleggende behov i fagutøvelse
-
Har kunnskap om sykepleie til pasienter med svikt i evnen til å ivareta sitt grunnleggende behov i fagutøvelse
-
Har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy for vurdering av pasientens helsetilstand
-
Har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder for å fremme helse og mestring
Ferdigheter
Studenten
-
Identifiserer ulike problemstillinger knyttet til sykepleiefunksjonen
-
Anvender faglig og teoretisk kunnskap om sykepleie og kunnskap fra naturvitenskapelige emner i utførelsen av praktiske ferdigheter
-
Kan anvende verktøy for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak
-
Kan ivareta hygieniske prinsipper
-
Deltar aktivt i veiledningsprosesser
-
Reflekterer og vurderer over egen innsats i de studentaktive metodene
-
Anvender sykepleieprosessen for å ivareta pasientenes grunnleggende behov.
-
Anvender kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, samt utøve hjerte-lungeredning med og uten hjertestarter.
-
Reflekterer over egen evne til å kommunisere og samhandle med pasienter/brukere, medstudenter og lærere
-
Kan reflektere over anvendelse av utstyr og prioriteringer sett opp mot bærekraft økonomisk og miljømessig med utgangspunkt i ivaretagelsen av pasientens behov for pleie og omsorg
-
Kandidaten kan lede seg selv og medstudenter i ulike prosedyrer, samt bli ledet av medstudenter og lærere i ulike prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
-
Kjenner til etiske utfordringer ved utøvelse av sykepleie knyttet til pasientenes grunnleggende behov
-
Planlegger og gjennomfører studentoppgaver i tråd med aktuelle retningslinjer for akademisk formidling
-
Overholder taushetsplikten og behandler sine medstudenter med respekt
-
Reflektere over kunnskap om samhandling og utvikling av relasjoner mellom mennesker.
-
Kommunisere respektfullt med pasient/pårørende og kolleger og reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter.
Undervisnings- og læringsformer
Kliniske ferdigheter med utganspunkt til det friske mennesket
-
Praktiske øvelser
-
Simulering
-
Studentaktive læringsmetoder
-
Veiledning og refleksjon
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
-
Antall arbeidskrav:
-
Påkrevde arbeidskrav:
-
Fremmøte: Påkrevd
-
Kommentar: Godkjent skriftlige individuelle arbeidskrav og arbeidskrav i basisgrupper•100% tilstdedeværelse
Eksamen
-
Vurderingsform: Demonstrasjon av ferdigheter
-
Andel: %
-
Varighet: -
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
-
Hjelpemidler: -
Evaluering av emnet
Inngår i evaluering av første semester