Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Karl Yngvar Dale
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
MHS700 Vitenskapsteori, forskningsetikk og metode, fordypningsdel (Høst 2020)
Om emnet
egnede metoder som kan brukes i forskning og klinisk virksomhet og de skal kunne tilegne seg kunnskap om vitenskapelige metoder som gjør dem i stand til å gjennomføre eget vitenskapelig arbeid. Det gis en fordypning i både kvalitative og kvantitative metoder.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
Kunnskaper
-
ha avansert kunnskap om hoved-posisjoner innen vitenskapsteori
-
ha inngående kunnskap om forskningsetikk
-
ha inngående kunnskap om forskningsdesign og metode
Ferdigheter
-
kunne anvende relevante forskningsdesign og metoder for datainnsamling
-
kunne analysere kvalitative og kvantitative data
-
kunne analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig publisering
Generell kompetanse
-
kunne forstå og anvende sentral vitenskapsteoretisk kunnskap
-
kunne anvende kvalitative eller kvantitative forskningsmetoder
-
kunne gjøre etiske refleksjoner og analyser av forskning og kunnskapsformidling
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledet gruppearbeid ("workshops") og selvstudium.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk arbeidskrav: Rapport(er)
Antall arbeidskrav: 1
Påkrevde arbeidskrav: 1
Kommentar: PROSJEKTSKISSE
Prosjektskissen skal gi en foreløbig beskrivelse av det forskningsarbeidet studenten tenker å utføre og skal ha følgende struktur:
-
Innledning
Kort beskrivelse av tematikken og bakgrunn for valget av denne. -
Metode
Beskrivelse av aktuelle fremgangsmåter for å belyse tematikken. -
Referanser
Referanser og referanseliste settes opp etter Høgskolens standard. -
Omfang:
Skal ikke overstige 1500 ord. -
Godkjenning:
Besvarelsen godkjennes av studentens veileder.aa
Eksamen
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
-
Varighet: 1 Semester
-
Gruppering: Individuell
-
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
-
Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler
-
Kommentar: REFLEKSJONSNOTAT INNEN VITENSKAPSTEORI OG METODE
Refleksjonsnotatet utformes med utgangspunkt i følgende oppgavetekst -
1) Drøft hva som er gode normer for vitenskapelig praksis.
2) I all forskning er reliabilitet/refleksivitet/relevans og validitet/gyldighet en utfordring.
Drøft denne utfordringen i relasjon til ditt eget prosjekt.
Omfang: Notatet skal ikke overstige 3000 ord.
Pensum
Generell innføring i forskningsmetode:
-
Polit, Denise F. og Beck, Cheryl Tatano. (2003). Nursing Research: Principles and Methods, 7th ed. Philadelphia: Williams & Wilkins
Vitenskapsteori
-
Kvernbekk, Tone (2002): Vitenskapsteoretiske perspektiver. I: Thorleif Lund (red.): Innføring i forskningsmetodologi. s 19-78. Oslo: Uniped Forlag.
Kvalitative metoder
-
Creswell, J W (2013). Qualitative Inquiry and Research Design, Choosing Among Five Approaches, Third Edition,SAGE Publications Thousand Oaks, London, New Delhi
-
Liamputtong, Pranee (2012). Focus group methodology : principles and practice. London: Sage.
-
Malterud, Kirsti (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag. Oslo: Universitetsforlaget.
Kvantitative metoder
-
Lund, Thorleif (red.). 2002. Innføring i forskningsmetodologi. Oslo: Unipub. Kap 1, 3, 4, 5, 6, 7 og 8.
Statistisk analyse (valgfritt etter avtale med veileder)
-
Field, Andy. 2009. Discovering Statistics Using SPSS. 3rd ed. Los Angeles: Sage
-
Griffith, Arthur. 2010. SPSS for Dummies.2nd ed. Hoboken, N.J.: Wiley
-
Pallant, Julie. 2010. SPSS Survival Manual.4th ed. Maidenhead: McGraw-Hill