Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VPLP02 Praksis i barnehage/skole (Vår 2019–Høst 2019)
Om emnet
Praksis i skole/barnehage
- menneskelig mangfold
- inkludering, integrering
- universell utforming
- sosial kompetanse
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter fullført emne:
- ha kunnskap om sosialiseringsprosessen i skole og barnehage og utvikling av roller
- kunne reflektere over sentrale perspektiver i arbeidet med barn og funksjonshemning
- ha øvelse i å lage faglige og personlige mål, samt planlegge, gjennomføre og evaluere disse
- ha erfaring med observasjon og ferdigheter i ulike observasjons-/registreringsmetoder
- ha kunnskap om normalutvikling hos barn
- ha erfaring og ferdigheter i å tilrettelegge aktiviteter slik at alle barn kan delta
- ha kjennskap til spesialpedagogikk og tilpasset opplæring
- kunne sette seg inn i livssituasjonen og hverdagen til barn
- kunne reflektere over ulike etiske dilemma på praksisstedet
- kunne reflektere over betydningen av egen forforståelse og personlige erfaringer i yrkesutøvelsen
- ha erfaring og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling med barn og deres pårørende
- ha kjennskap til aktuelle samarbeidspartnere for barnehage/ skole
- ha oversikt over lovverk og rammeplan for barnehage/ læreplan for skole
- ha oversikt over praksisplassens plassering i det offentlige systemet
Undervisnings- og læringsformer
Praksis skole eller barnehage skal gjennomføres i første og andre semester i studiet. Studentene kan ha praksis i både grunnskole og videregående skole. Det er i denne praksisperioden fokus på menneskelig mangfold, inkludering, integrering, universell utforming, sosial kompetanse, livsverden. I praksis 2 ønsker utdanningen å prøve ut par-praksis, i første omgang for noen av studentene. Dette innebærer at to og to studenter har praksis sammen. Studenter i parpraksis vil ha samme kontaktlærer, men kan ha hver sin praksisveileder. Utprøvingen av par-praksis er tenkt bidra til mer studentaktiv læring, samarbeidslæring og dialog.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppgave(r)
- Antall arbeidskrav: 3
- Påkrevde arbeidskrav: 3
- Fremmøte: Ikke påkrevd
- Kommentar: LærekontraktPraktiske oppgaverMappekrav
Eksamen
- Vurderingsform: Kliniske studier
- Andel: 100%
- Varighet: 7 Uker
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler