Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse- og sosialfag
Emneansvarlig:
Kjellaug Klock Myklebust
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

VPH720 Psykisk helsearbeid - basisdel (Vår 2019–Høst 2019)

Om emnet

Psykisk helsearbeid - basisdel består av følgende emner:

Emne B. Psykisk helsearbeid: organisering, koordinering og tverrprofesjonelt samarbeid, basisdel.

Sentrale delemner

  • Psykiatriens og psykisk helseverns historie.
  • Organiseringen av psykisk helsevern på kommunalt og statlig forvaltningsnivå.
  • Endringsstrategier og kvalitetsutvikling.
  • Lovverk.
  • Helse- og sosialpolitiske føringer og nyere faglige idealer.
  • Nye organisasjonsformer og behandlingstilbud.
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
  • Frivillige, selvhjelps- og brukerstyrte tiltak.
  • Tverrprofesjonelt samarbeid.

Emne C. Analytisk og systematisk bruk av kommunikasjon- og samspillskompetanse, basisdel.

Sentrale delemner

  • Basal kommunikasjons- og samspillsteori.
  • Kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv.
  • Kommunikasjonsbegreper og teori fra familieterapitradisjonen med særlig vektlegging av andre ordens systemisk forståelse.
  • Åpne reflekterende prosesser i et språk- og samtaleperspektiv og nettverksperspektiv.
  • Systemisk intervjumetodikk.
  • Sammenhenger mellom kommunikasjon og psykopatologi.
  • Sammenhenger mellom kommunikasjon/samspillforståelse og behandlingsperspektiv.
  • Genogram og nettverkskart.

Emne D: Psykoterapeutiske behandlingsperspektiver, basisdel.

Sentrale delemner

  • Ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver med særlig vektlegging av selvpsykologi, personsentrert psykoterapi, kognitiv terapi og andre ordens systemisk terapi.
  • Sykdomsmodellen, klassifikasjon, diagnostikk.
  • Angst, tvang, depresjon og psykotiske tilstander.
  • Brukerperspektivet /brukermedvirkning.
  • Etiske dilemma.

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emne B. Psykisk helsearbeid: organisering, koordinering og tverrprofesjonelt samarbeid, basisdel.

Studenten skal etter fullført emne:

  • analysere sammenhenger mellom ulike behandlingsperspektiv, oppgaver og organisering innen feltet psykisk helsearbeid
  • anvende gjeldende lovverk og forskrifter innen feltet psykisk helsevern
  • utvikle tverrfaglig samarbeids- og utviklingsprosjekter
  • anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid for å etablere og stimulere samarbeid på ulike nivå
  • beskrive sentrale forhold i psykiatriens og psykisk helseverns historie
  • beskrive ulike typer behandlingstilbud til mennesker med psykiske lidelser, og analysere ulike konsekvenser disse tilbudene kan ha for brukere og pårørende

Emne C. Analytisk og systematisk bruk av kommunikasjon- og samspillskompetanse, basisdel.

Studenten skal etter fullført emne:

  • redegjøre for hvordan informasjon overføres og skaper mening
  • beskrive sammenhenger mellom relasjon, språk og kontekst
  • redegjøre for kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv
  • beskrive hvordan kommunikasjons- og samspillforståelse nedfelles og vektlegges i de ulike behandlingsperspektivene, og kunne anvende dette i et terapeutisk samspill
  • beskrive hovedforskjellene på første og andre ordens terapeutposisjon, og vise at denne kunnskapen får kliniske konsekvenser
  • anvende basale ferdigheter i systemisk intervjumetodikk
  • beskrive reflekterende prosesser
  • utarbeide genogram og nettverkskart og benytte disse i terapeutiske relasjoner

Emne D: Psykoterapeutiske behandlingsperspektiver, basisdel.

Studenten skal etter fullført emne:

  • redegjøre for ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver og knytte disse til kliniske situasjoner
  • redegjøre for ulike forklaringsmodeller (biologiske, psykologiske, psykososiale) på psykisk helse og hvordan disse forklaringsmodellene henger sammen med ulike behandlingsperspektiver
  • beskrive hvordan ulike behandlingsperspektiver gjenspeiler ulike vitenskapsteoretiske ståsted
  • initiere en dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som ivaretar brukeren og pårørende, og som kan åpne for ny vekst og utvikling
  • beskrive ulike psykoterapeutiske

Undervisnings- og læringsformer

Plenumsundervisning, gruppearbeid, refleksjonsgrupper og selvstudier.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk arbeidskrav: Seminar-/samlingsdeltagelse
  • Antall arbeidskrav:
  • Påkrevde arbeidskrav:
  • Fremmøte: Påkrevd
  • Kommentar:

Eksamen

  • Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen
  • Andel: %
  • Varighet: 6 Timer
  • Gruppering: Individuell
  • Karakterskala: Bokstavkarakter
  • Hjelpemidler: -

Pensum

Klikk her for pensumoversikt

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 04:32:59