Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Emneansvarlig:
- Kjellaug Klock Myklebust
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
VPH720 Psykisk helsearbeid - basisdel (Vår 2019–Høst 2019)
Om emnet
Psykisk helsearbeid - basisdel består av følgende emner:
Emne B. Psykisk helsearbeid: organisering, koordinering og tverrprofesjonelt samarbeid, basisdel.
Sentrale delemner
- Psykiatriens og psykisk helseverns historie.
- Organiseringen av psykisk helsevern på kommunalt og statlig forvaltningsnivå.
- Endringsstrategier og kvalitetsutvikling.
- Lovverk.
- Helse- og sosialpolitiske føringer og nyere faglige idealer.
- Nye organisasjonsformer og behandlingstilbud.
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
- Frivillige, selvhjelps- og brukerstyrte tiltak.
- Tverrprofesjonelt samarbeid.
Emne C. Analytisk og systematisk bruk av kommunikasjon- og samspillskompetanse, basisdel.
Sentrale delemner
- Basal kommunikasjons- og samspillsteori.
- Kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv.
- Kommunikasjonsbegreper og teori fra familieterapitradisjonen med særlig vektlegging av andre ordens systemisk forståelse.
- Åpne reflekterende prosesser i et språk- og samtaleperspektiv og nettverksperspektiv.
- Systemisk intervjumetodikk.
- Sammenhenger mellom kommunikasjon og psykopatologi.
- Sammenhenger mellom kommunikasjon/samspillforståelse og behandlingsperspektiv.
- Genogram og nettverkskart.
Emne D: Psykoterapeutiske behandlingsperspektiver, basisdel.
Sentrale delemner
- Ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver med særlig vektlegging av selvpsykologi, personsentrert psykoterapi, kognitiv terapi og andre ordens systemisk terapi.
- Sykdomsmodellen, klassifikasjon, diagnostikk.
- Angst, tvang, depresjon og psykotiske tilstander.
- Brukerperspektivet /brukermedvirkning.
- Etiske dilemma.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i psykisk helsearbeid
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emne B. Psykisk helsearbeid: organisering, koordinering og tverrprofesjonelt samarbeid, basisdel.
Studenten skal etter fullført emne:
- analysere sammenhenger mellom ulike behandlingsperspektiv, oppgaver og organisering innen feltet psykisk helsearbeid
- anvende gjeldende lovverk og forskrifter innen feltet psykisk helsevern
- utvikle tverrfaglig samarbeids- og utviklingsprosjekter
- anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid for å etablere og stimulere samarbeid på ulike nivå
- beskrive sentrale forhold i psykiatriens og psykisk helseverns historie
- beskrive ulike typer behandlingstilbud til mennesker med psykiske lidelser, og analysere ulike konsekvenser disse tilbudene kan ha for brukere og pårørende
Emne C. Analytisk og systematisk bruk av kommunikasjon- og samspillskompetanse, basisdel.
Studenten skal etter fullført emne:
- redegjøre for hvordan informasjon overføres og skaper mening
- beskrive sammenhenger mellom relasjon, språk og kontekst
- redegjøre for kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv
- beskrive hvordan kommunikasjons- og samspillforståelse nedfelles og vektlegges i de ulike behandlingsperspektivene, og kunne anvende dette i et terapeutisk samspill
- beskrive hovedforskjellene på første og andre ordens terapeutposisjon, og vise at denne kunnskapen får kliniske konsekvenser
- anvende basale ferdigheter i systemisk intervjumetodikk
- beskrive reflekterende prosesser
- utarbeide genogram og nettverkskart og benytte disse i terapeutiske relasjoner
Emne D: Psykoterapeutiske behandlingsperspektiver, basisdel.
Studenten skal etter fullført emne:
- redegjøre for ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver og knytte disse til kliniske situasjoner
- redegjøre for ulike forklaringsmodeller (biologiske, psykologiske, psykososiale) på psykisk helse og hvordan disse forklaringsmodellene henger sammen med ulike behandlingsperspektiver
- beskrive hvordan ulike behandlingsperspektiver gjenspeiler ulike vitenskapsteoretiske ståsted
- initiere en dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som ivaretar brukeren og pårørende, og som kan åpne for ny vekst og utvikling
- beskrive ulike psykoterapeutiske
Undervisnings- og læringsformer
Plenumsundervisning, gruppearbeid, refleksjonsgrupper og selvstudier.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Seminar-/samlingsdeltagelse
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar:
Eksamen
- Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen
- Andel: %
- Varighet: 6 Timer
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bokstavkarakter
- Hjelpemidler: -