Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse- og sosialfag
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
VFM001 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Høst 2018)
Om emnet
Emnet gir studenten utdypende kunnskap om ulike dimensjoner ved kunnskapsbegrepet, sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og metoder i helsefaglig forskning, samt forskningsetiske normer og retningslinjer. Ulike databaser, litteratursøk og faser i forskningsprosessen inngår som en del i dette emnet.
Sentrale tema
- Ulike dimensjoner ved kunnskapsbegrepets - relevans for sykepleiefaget
- Vitenskapsteorietiske perspektiver og metoder i helsefaglig forskning
- Fordypning i positivisme, fenomenologi og hermeneutikk, kritisk teori
- Ulike design og metoder i kvalitativ forskning
- Ulike design og metoder i kvantitativ forskning
- Begrepene validitet, reliabilitet og refleksivitet
- Internasjonale, nasjonale og regionale føringer for forskning
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i psykisk helsearbeid
- Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid
- Videreutdanning i avansert klinisk sykepleie i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Master i helse- og sosialfag - Kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
VHM710 – Vitenskapsteori og forskningsmetode | 7.5 |
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter fullført emne forventes det at studenten har:
- Kunnskap om de mest sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
- Kunnskap om ulike metoder som brukes i helsefaglig forskning
- Kunnskap om normer og retningslinjer for forskningsetikk
- Inngående kunnskap om forskningsprosessen ulike faser
Ferdigheter
Etter fullført emne, forventes det at studenten kan:
- Gjennomføre litteratursøk
- Se sammenhengen mellom tema, problemstilling og valg av forskningsmetode
- Analysere og forholde seg kritisk til kvalitative og kvantitative forskningsartikler
Generell kompetanse
Etter fullført emne, forventes det at studenten kan:
- Anvende de mest grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver i faglige diskusjoner og skriftlige oppgaver
- Vurdere ulike faser i forskningsprosessen
- Reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger og metoder, samt forskningens relevans og nytteverdi
Undervisnings- og læringsformer
Studiets læringsaktiviteter omfatter forelesninger, seminarer, work-shops, selvstudie, deltakelse i refleksjonsgrupper og skriving av refleksjonsnotat,
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning
- Antall arbeidskrav:
- Påkrevde arbeidskrav:
- Fremmøte: Påkrevd
- Kommentar: Forelesninger, gruppearbeid, refleksjonsgrupper med kasusbaserte rollespill, veiledning og selvstudier.
Eksamen
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Andel: %
- Varighet: Semester
- Gruppering: Individuell
- Karakterskala: Bestått/ikke bestått
- Hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler