Semesteravgift og andre avgifter og priser

Semesteravgiften er på kr 745,- per semester.

I henhold til lov om studentsamskipnader skal alle studenter betale semesteravgiftSemesteravgiften skal være betalt innen fastsatte frister for å kunne avlegge eksamen ved universitet og høgskoler. Det meste av det du betaler i semesteravgift går til studentsamskipnaden, som bruker pengene på velferdstilbud for studentene.

Betalingsfrister

  • 1. september for høstsemesteret
  • 1. februar for vårsemesteret.

Betalingsinformasjon finner du ved å generer en faktura i StudentWeb. Velg fanen "Mer" og "Betaling". Benytt KID-nummer som står på fakturaen. Vær oppmerksom på at du ikke kan generere faktura etter at fristen for betalingen er omme. 

Studenter som ikke betaler innen fristen får inndratt sin studierett. De mister tilgangen til høgskolens datasystemer, og får ikke avlegge eksamen, jfr § 14 i høgskolens studieforskrift.  

Semesteravgift:

Semesteravgiften er på kr 745,- per semester og omfatter:  

  • kr 500,- til Studentsamskipnaden i Molde (SiMolde).
  • Kopinoravgift kr 225,- som skal dekke avgift til Kopinor. Gjennom Kopinoravtalen kan du og fagansatte ta fotokopier, utskrifter og digitale kopier fra utgitt materiale, uten å måtte oppspore rettighetshaverne og innhente tillatelse.
  • "SAIH-tiere", kr 20, går til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefonds (SAIH). Bidraget er frivillig og du kan selv trekke fra dette beløpet - før betaling. SAIH støtter 30 organisasjoner i 7 land i Latin-Amerika, Sørlige Afrika og Asia, som jobber med akademisk frihet og høyere utdanning- og opplæringsprosjekter. SAIH jobber også med politisk påvirkning i Norge og internasjonalt. Mer om SAIH.

Søknad om å få betale etter frist

Har du ikke betalt innen fristen må du snarest kontakte høgskolen om å få dispensasjon fra fristen. Slik søknad skal begrunnes. Søknaden vil bare unntaksvis innvilges ved forsinkelse på mer enn en uke etter oppmeldingsfristen. Søknad om forsinket betaling, registrering eller oppmelding sendes til studentservice@himolde.no, og vil bli behandlet av studiekontoret i samarbeid med de faglige avdelingene ved skolen. Husk å oppgi navn og studentnummer.

Studenter som studerer ved flere institusjoner

Studerer du ved flere institusjoner skal du bare betale semesteravgift én gang. Dokumentasjon på betalt semesteravgift ved annen institusjon må sendest senest 1. september i høstsemesteret og seinest 1. februar i vårsemesteret til studentservice@himolde.no. Husk å oppgi navn, studentnummer og legg ved kvittering fra institusjonen på at du har betalt semesteravgift.

Refusjon av semesteravgift

Studenter som har betalt semesteravgift, men som likevel ikke registrerer seg eller som avbryter studiet tidlig i semesteret kan be om å få refundert semesteravgifta eller støtten til SAIH. Refusjonskravet skal fremsettes seinest 1. september i høstsemesteret og seinest 1. februar i vårsemesteret og skal sendes studentservice@himolde.no

Priser duplikatvitnemål/karakterutskrift

  • Utsteding av duplikat vitnemål (elektronisk): kr. 1000,-
  • Utsteding av duplikat vitnemål av eldre dato (skrevet manuelt): kr.1300,-
  • Karakterutskrift av eldre dato som blir utstedt manuelt: kr.300,-

Andre priser

  • Utsteding av nytt adgang/printkort: 250,-
  • Priser for printkopier:
    • kr. 0,50 per side for svart/hvit
    • kr. 1,50 per side for farge

I adgangskortet/printkortet legges det inn en kvote for printing på kr 250 pr. semester. Skriver du ut mer enn dette, må du kjøpe ny kvote.  Les mer om hvordan du kan kjøpe kvote her.

Publisert 4. mai 2020 12:31 - Sist endret 13. juni 2024 14:15