Arbeidsområder
- Doktorgradsstipendiat
- Forsker på samarbeid og kunnskapsutvikling i habiliteringstjenestene
- Høgskolelektor ved videreutdanning i habilitering og miljøarbeid og bachelor i vernepleie
Bakgrunn
- Vernepleier med videreutdanning i miljøarbeid og tverrprofesjonelt samarbeid
- Mastergrad i helse- og sosialfag
- Variert arbeidserfaring fra habiliteringstjenester i primær- og spesialisthelsetjenesten
Publikasjoner
-
Langøy, Emmy Elizabeth; Aasgård, Ingrid Krohn & Ødegård, Atle
(2024).
Roller og forventninger i utakt? : om samarbeid mellom den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisert habilitering.
I Halvorsen, Lars Julius; Båtevik, Finn Ove; Folkestad, Bjarte; Løvoll, Helga Synnevåg & Stokken, Roar (Red.),
Samarbeid : fjordantologien 2024.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215071749.
s. 186–205.
doi:
10.18261/9788215071800-24-10.
Vis sammendrag
Personer med utviklingshemming kan ha behov for helsetjenester i hjemmet og praktisk bistand. Tjenestene ytes ofte av den kommunale omsorgstjenesten, men ved behov for spesialisert kompetanse henvises det til spesialisthelsetjenesten. Det er gjort kvalitative intervju med seks ledere i kommunal omsorgstjeneste og seks fagkonsulenter fra spesialisthelsetjenesten om deres erfaring med samarbeid om miljøbaserte tiltak i henviste pasientsaker. Datamaterialet ble analysert ved tematisk analyse, og informantenes erfaring viser at det kan være utfordringer i samarbeidet. Kommunal omsorgstjeneste er presset på tid, ressurser og kompetanse. De har mange ufaglærte og få høgskoleutdannede, og personalgruppen har lite fag- og møtetid. Lederne er i økende grad lokalisert andre steder med ansvar for flere enheter, og det faglige ansvaret de høgskoleutdannede forventes å ta, er ikke tilstrekkelig avklart og formalisert. Utfordringene er relatert både til ledelse og rammer for arbeidet og til uklarheter omkring roller og relasjoner.
-
Aasgård, Ingrid Krohn & Ødegård, Atle
(2021).
Forebygging av utfordrende atferd - hos personer med utviklingshemming som har vedtak om bruk av tvang.
Fontene forskning.
ISSN 1890-9868.
14(2),
s. 43–57.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Artikkelens tema er forebygging av utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming som har vedtak om bruk av tvang i form av planlagte skadeavvergende tiltak etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9. Studien bygger på en kvalitativ dokumentanalyse av saksdokumenter knyttet til vedtak om bruk av tvang. Hensikten med studien var å fremskaffe ny kunnskap om eksisterende praksis og å gi innspill som kan bidra til å redusere behovet for bruk av tvang. Funnene viser at det kan være muligheter for å utvikle det forebyggende arbeidet ved å rette større fokus på beskyttende faktorer, primærforebyggende tiltak og økt livskvalitet.
Nøkkelbegrep: utviklingshemming, utfordrende atferd, forebygging, tvang og makt
Se alle arbeider i Cristin
-
-
Bakken, Hege; Aasgård, Ingrid Krohn & Østby, May
(2023).
Personer med utviklingshemming må inkluderes i forskning, undervisning og tjenesteutvikling.
-
Langøy, Emmy Elizabeth; Aasgård, Ingrid Krohn & Ødegård, Atle
(2023).
Rolleforventninger og relasjoner - underkommuniserte tema i samhandlingen mellom første og andrelinjen i tjenester overfor personer med utviklingshemming?
-
Østby, May; Bakken, Hege; Bjørkmo, Petter; Fløan, Lisa Malin Kleven; Fjermestad, Jeanette & Gladsø, Tine
[Vis alle 24 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Co-creating a research course for persons with intellectual disabilities in Norway an inclusive research project. This poster is part of «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway No. 1.
-
-
-
-
Langøy, Emmy Elizabeth & Aasgård, Ingrid Krohn
(2022).
Habilitering og miljøarbeid; et økende fagfelt som ofte handler om mer enn en tjeneste.
-
Se alle arbeider i Cristin
Publisert 16. aug. 2021 08:40
- Sist endret 6. okt. 2023 08:20