Utdanning
Sektormål 1:
Universiteter og høgskoler skal gi utdanning av høy internasjonal kvalitet i samsvar med samfunnets behov.
Virksomhetsmål 1:
HiMolde skal tilby forskningsbasert utdanning av internasjonal kvalitet både innenfor satsningsområdene logistikk, helse/sosialfag og sport, og innenfor fagområder som skal støtte den faglige spissingen. HiMolde skal kritisk vurdere sitt studietilbud og utvikle nye fleksible studier rettet inn mot samfunnets behov.
Virksomhetsmål 2:
Høgskolen skal tilstrebe god rekruttering av nasjonale og internasjonale studenter, og øke studentutvekslingen med utenlandske institusjoner.
Styringsparametre:
- Andel internasjonale studier
- Andel internasjonale studenter
- Antall utreisende studenter
Virksomhetsmål 3:
Høgskolen skal tilstrebe et godt lærings- og studentmiljø, slik at flest mulig gjennomfører sine studier på normert tid
Styringsparametre:
- Gjennomføringsgrad på normert tid
- Studentene skal lykkes med å oppnå læringsutbyttet som er definert for studieprogrammene
- Inntakskvalitet (skole-/konkurransepoeng)
- Kandidatenes suksess i markedet
Virksomhetsmål 4:
Høgskolens forskerutdanning skal holde høyt internasjonalt nivå og bidra til at høgskolen kan rekruttere høyt kvalifisert vitenskapelig personell
Styringsparametre:
- Andel uteksaminerte kandidater tatt opp på doktorgradsprogram seks år tidligere
Virksomhetsmål 5:
HiMolde skal tilstrebe å gi et utvidet undervisningstilbud med kvalitet og variasjon.
Styringsparametre:
- Andel emner med video
- Antall emner med øvingsopplegg med hjelpelærer
Forskning og utvikling
Sektormål 2:
Universiteter og høgskoler skal i tråd med sin egenart, utføre forskning, kunstnerisk- og faglig utviklingsarbeid av høy internasjonal kvalitet.
Virksomhetsmål 6:
Høgskolen skal tilstrebe et volum og kvalitet i forskning som er minst på nivå med institusjoner med samme fagprofil
Styringsparametre:
- Resultatoppnåelse på forskning ut fra institusjonens egenart
- Samspill mellom forskning og utdanning
- Forskningsinnsats i MNT-fag og profesjonsfag
- Publiseringspoeng per vitenskapelig ansatt HS
- Publiseringspoeng per vitenskapelig ansatt ØS
- Publiseringspoeng per vitenskapelig ansatt LOG
- Mottatte forskningsmidler i prosent av totalbudsjett (NFR, EU, andre)
- Aktiv bruk av forskningsledelse, forskningsgrupper og incentivordninger
- Godt samspill med Møreforsking
Formidling og samfunnskontakt
Sektormål 3:
Universiteter og høgskoler skal være tydelige samfunnsaktører og bidra til internasjonal, nasjonal og regional utvikling, formidling, innovasjon og verdiskaping.
Virksomhetsmål 7:
Høgskolen skal i samarbeid med eksterne partnere bidra til kunnskapsutvikling, innovasjon og verdiskapning gjennom formidling, utdanning, faglig utviklingsarbeid og forskning
Styringsparametre:
- Samarbeid med samfunns- og arbeidsliv
- Fleksibel utdanning
- Andel inntekter fra bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA) utenom forskningsfinansiering fra EU og NFR
- Inngåtte samarbeids- /partnerskapsavtaler for å realiserer høgskolens mål og samfunnets behov
- Antall kronikker og medieoppslag
Virksomhetsmål 8:
Høgskolen skal bidra til økt verdiskaping i regionen og nasjonalt
Styringsparametre:
- Delta aktivt i Møreforsking Molde AS, Molde Kunnskapspark AS, andre randsoneselskap og gjennom utvikling av tematiske FoU-sentere
- Delta i regionale utviklingsprosjekt
- Høgskolen skal inngå samarbeids-/ partnerskapsavtaler når det er vesentlig for å realisere høgskolens mål og samfunnets behov
Virksomhetsmål 9:
Høgskolen skal sammen med regionale partnere videreutvikle Molde Campus som møteplass for kunnskapsutvikling, forsterke høgskolens identitet og attraktivitet, og bidra til at Molde videreutvikles som studentby
Styringsparameter:
- Antall studentboliger ifht. studenttall
Personal og økonomiforvaltning
Sektormål 4:
Universiteter og høgskoler skal ha effektiv forvaltning av virksomheten, kompetansen og ressursene i samsvar med sin samfunnsrolle
Virksomhetsmål 10:
Høgskolen skal tilstrebe og øke det økonomiske handlingsrommet gjennom rasjonell drift, økt resultatbasert tildeling og økte eksterne inntekter.
Styringsparametre:
- Langsiktig økonomisk planlegging
- Rasjonell drift målt som utgifter per studentpoeng
- Økt resultatbasert tildeling
- Økte eksterne inntekter
Virksomhetsmål 11:
Høgskolen skal gjennom ansvarlig ledelse og gjensidig respekt skape til god og effektiv kommunikasjon og dialog internt i organisasjonen. Ansatte og studenter skal anerkjennes for sine bidrag til høgskolens virksomhet og utvikling.
Styringsparametre:
- Jevnlige arbeidsmiljøundersøkelser
- Andel midlertidig ansatte
Virksomhetsmål 12:
Høgskolen skal gi rom for djerve ideer, involvere ansatte i dynamiske fagutviklingsprosesser, legge til rette for utvikling av ny kunnskap og kompetanse, og bidra til å maksimere den menneskelige og intellektuelle ressursen i organisasjonen.
Styringsparametre:
- Robuste fagmiljøer
- Utvikling av innovative utdanningstilbud- og –former
- Utvikling av innovative formidlings- og FoU-prosjekter
Virksomhetsmål 13:
Høgskolene skal tilstrebe god kjønnsbalanse på ledernivå og på alle nivå av faglige stillinger
Styringsparametre:
- Andel kvinner i dosent- og professorstillinger
- Andel kvinner på ledernivå (topp- og avdelingsledelse) og ulike faglige stillingskategorier