Simulering skal bidra til både økt kvalitet og kvantitet
Under snorklippingen påpekte både rektor og dekan viktigheten en stor og moderne simuleringsenhet har for studentene som er inne i et utdanningsløp. HiMolde skal de neste årene utdanne et stort antall sykepleiere, vernepleiere, samtidig som stadig flere tar en videreutdanning eller master innen helse- og sosialfag. Dette medfører et stort behov for praksisplasser i hele regionen, både i kommunene og i helseforetakene.
![Bilde av rektor Steinar Kristoffersen som klipper snora ved innvielsen av den nye simuleringsavdelingen ved HiMolde. Fra venstre: Studiekoordinator Tonje Sollid, dekan Heidi Vivian Haavardsen, høgskoledirektør Øyvind Sørensen, utdanningssjef i Helse MR, Guro Berge, fagleder helse og omsorg i Molde kommune, Siri Haukaas og høgskolelektor Tove Myrvang.](/om/organisasjon/fagavdelinger/hs/aktuelt/aktuelle-saker/2023/rektor-klipper-snora.jpg)
Utdanningssjef i Helse Møre og Romsdal, Guro Berge, var tydelig imponert over det hun fikk se i den hypermoderne avdelingen. Hun uttrykte samtidig takknemlighet for det gode samarbeidet som er mellom Helseforetaket og HiMolde, et samarbeid som bl.a. innebærer at ansatte i helseforetakene bl.a. kan komme til HiMolde og låne hele simuleringsenheten gratis for sine interne kurs, simulering og fagdager.
Etter snorklipping og hilsninger ble det tid for både omvisning og orientering om den nye simulerings- og ferdighetsenheten.
Fokus på simulering siden 2016 - egen simulatorfamilie
Anestesisykepleier Tove Myrvang ble tilsatt i en 50 % stilling som høgskolelærer i 2016. Hun fikk ansvaret for å bygge opp en egen simuleringsenhet som en del av øvingsavdlinga for sykepleier- og vernepleierutdanningene ved HiMolde. Hun fikk naturlig nok mye fortjent ros for sin innsats for simuleringsenheten under innvielsen på onsdag og hun gav de frammøtte en orientering om utviklingen fra starten i 2016 og fram til i dag. Den første pasientsimulatoren SimMan 3G ble kjøpt inn fra Laerdal Medical. I ettertid har han fått følge av to barn og en bestemor, samt fire hjerte-lunge dukker med egen skjerm for instruksjon og gjennomgang av øvingene. Simuleringsdukkene er svært avanserte og studenter får en så virkelighetsnær studiesituasjon som overhode mulig. I simulering bygger teoretiske kunnskaper og ferdighetstrening opp under et økende kunnskapsnivå. Studentene får en gradvis stigning i avanserte løsninger gjennom de tre studieårene. Dette skal gi studentene mulighet til realistiske øvelser før de skal ut i praksis og anvende kompetansen på virkelige pasienter, enten det er på sykehus, på sykehjem eller i hjemmebaserte tjenester.
![Bilde av 3. årsstudenter i sykepleie som simulerer ulike case ved hjelp av simulatordukken SimMan3G. Fra venstre Emilie Veierland, Helen Wahlstrøm og Reidar Frisenberg.](/om/organisasjon/fagavdelinger/hs/aktuelt/aktuelle-saker/2023/studentene-med-simulator.jpg)
Åpent for helseforetak og kommuner
Kapasitetsøkningen som kommer som en følge av moderniseringen av simuleringsenheten, vil ikke bare komme studenter og ansatte ved Høgskolen i Molde til gode. Den vil også bety en økt kapasitet for kursing av eksterne helsearbeidere, eksempelvis helseforetakets ansatte og ansatte i kommunehelsetjenesten som har behov for simulering og ferdighetstrening.
- Samarbeidet vil gi en synergi begge veier gjennom at vi stiller våre lokaliteter og fasiliteter til disposisjon, samtidig som vi får input tilbake fra praksisfeltet som igjen er med på å gjøre våre utdanninger relevante og aktuelle sier dekan Heidi Vivian Haavardsen.