Virtuell pasientsjekk i Kristiansund

Kan virtuell undervisning føre til bedre pasientpleie i virkeligheten? Det skulle førsteårs deltidsstudenter ved sykepleie finne ut av.

Student med VR-briller øver seg på pasientprosedyre- Faglærer ser på.

Sykepleiestudent Live Raknes Eikebø ser seg om på det virtuelle sykehusrommet. Høgskolelekter Marita Melbye følger spent med.

Foto: Jan Ragnvald Eide

«Er det flere som ikke når tak i pasienten sin?»

Høgskolelektor Marita, Melbye går rundt og instruerer studentene sine. De er alle i gang med ABCDE, primærundersøkelsen. Dette er en prosedyre som må sitte i fingrene for alle som skal bli sykepleiere.  

Det hele ser litt merkelig ut sett utenfra. Seks studenter står med hvert sitt hvite headsett og veiver med armene ut i lufta. Noen bøyer seg frem og andre vrir med armene. Men inne i brillene fortoner dette seg ganske så annerledes.

Fredrikke Bakken er dypt inne i VR-verdenen. Foto: Jan Ragnvald Eide/HiMolde

Virkelighetsnært pasientmøte

Du står inne i et rom, foran deg står en pasientmonitor. På høyre side ligger det en mann i ei seng. Han ser på deg og når du flytter hånda di mot han ser du en hanskekledd hånd som strekker seg dit. Du legger hånda di på brystkasse og kjenner at hjertet slår. Når du bøyer deg frem kan du se inn i munnen om luftveiene er fri.

Student med VR-briller ler
Mathilde Ekremsæter ler godt av at hun ikke tørr å gå gjennom den virtuelle senga. Foto: Jan Ragnvald Eide/HiMolde

Får mulighet til å øve på flere ting, mener studentene

Live Raknes Eikebø (Gossen), Mathilde Ekremsæter (Vanylven) og Adele Farstad (Ulsteinvik). Var tre av studentene som deltok på den første økta.

«Jeg vet at VR-briller er gøy, så jeg regnet med det kom til å bli kjekt», sa Mathilde Ekremsæter.

Live Raknes Eikebø mente at det kunne være litt forvirrende i starten, men da en kom i gang med pasienten så gikk det lettere.

Alle tre er enige i at det teoretiske er lettere å forstå når tilnærmingen er mer praktisk enn kun tekst på ei tavle eller i ei bok. I tillegg kan en gjøre ting virtuelt som en ikke får øvd seg på til vanlig.

“Når vi øver oss til vanlig så er det med folk som er friske. Når vi gjør det virtuelt kan vi få flere ulike scenarioer", mener Adele Farstad.

Kan bli like vanlig som å låne bøker

Lærer instruerer student
Høgskolelektor Marita Melbye instruerer student Fredrikke Bakken. Foto: Jan Ragnvald Eide/HiMolde

Høgskolelektor Marita Melbye var den som hadde tatt initiativet til å ta i bruk VR-briller i undervisningen. Hun erkjenner at programmene kanskje er i tynneste laget å, men ser store muligheter for VR-undervisning i fremtiden.  

“Nå må vi jo være med og vise studentene samt sørge for at de gjør det på et sikkert sted. Vi går jo tross alt rundt inne i vår egen boble når vi har på brillene.”

"Men på sikt tror jeg dette kan føre til mer frihet for studentene. Kanskje kan dette bli et arbeidskrav for dem. Vi kan jo tenke oss at de låner utstyr slik de låner bøker på biblioteket i dag og at de da kan gjøre dette fra hvor som helst."

Av Jan Ragnvald Eide
Publisert 29. mars 2022 13:49 - Sist endret 30. mars 2022 08:49