Dataangrep krever skifte av passord

Det mye omtalte dataangrepet, rettet mot Microsoft sine produkt og kunder, har potensiale i seg til å gjøre stor skade i følge Nasjonal sikkerhetsmyndighet. - Alle ansatte og studenter ved HiMolde må derfor skifter passord, sier IT-sjef Kjetil Kroknes ved HiMolde.

Illustrasjonsbilde (Colourbox.com)

Alle studenter og ansatte må skifte passor som følge av dataangrep.

Vi ble klar over omfanget av dataangrepet på mandags morgen (8.mars), og har siden hatt krisestab på IT, sammen med eksterne spesialister på området.  

Uvisst omfang - men "føre var-prinsippet" krever passordbytte

- Log analysene er ikke ferdig, men vi velger likevel å gå ut med det vi vet så lang:

  • En lokal mailserver ble kompromittert i angrepet. Denne serveren ble tatt av nett på mandag.
  • E-post tjenesten for ansatte og studenter er ikke berørt siden mailboksene ligger i Office 365. 
  • Det er så langt ikke funnet spor av videre angrep hos oss. Men det kan heller ikke utelukkes at det har skjedd. 

En nasjonal sikkerhetsaktør bistår med å analysere loggene våre videre sier Kroknes.
Veien videre avhenger av resultatet av log analysene, men vi jobber fortløpende med å stramme inn sikkerheten ytterligere etter råd fra spesialistene.

Som en følge av dette kreves nå tvunget passordbytte for alle ansatte og studenter.

Hvordan bytte passord?

For å bytte passord gå til https://brukerkonto.himolde.no/ og velg "logg inn" og logger inn med ditt brukernavn og passord (samme som i canvas). Her Trykker du på "bytt passord" som markert i bilde.

Passordet må ha minst 8 tegn, én stor og én liten bokstav, ett tall og ett spesialtegn(+-@!,/{).

NB: Passordet kan ikke inneholde navn, fødselsdato, eller være likt tidligere passord. 

Publisert 11. mars 2021 18:29 - Sist endret 12. mars 2021 08:47