Vi ble klar over omfanget av dataangrepet på mandags morgen (8.mars), og har siden hatt krisestab på IT, sammen med eksterne spesialister på området.
Uvisst omfang - men "føre var-prinsippet" krever passordbytte
- Log analysene er ikke ferdig, men vi velger likevel å gå ut med det vi vet så lang:
- En lokal mailserver ble kompromittert i angrepet. Denne serveren ble tatt av nett på mandag.
- E-post tjenesten for ansatte og studenter er ikke berørt siden mailboksene ligger i Office 365.
- Det er så langt ikke funnet spor av videre angrep hos oss. Men det kan heller ikke utelukkes at det har skjedd.
En nasjonal sikkerhetsaktør bistår med å analysere loggene våre videre sier Kroknes.
Veien videre avhenger av resultatet av log analysene, men vi jobber fortløpende med å stramme inn sikkerheten ytterligere etter råd fra spesialistene.
Som en følge av dette kreves nå tvunget passordbytte for alle ansatte og studenter.
Hvordan bytte passord?
For å bytte passord gå til https://brukerkonto.himolde.no/ og velg "logg inn" og logger inn med ditt brukernavn og passord (samme som i canvas). Her Trykker du på "bytt passord" som markert i bilde.
Passordet må ha minst 8 tegn, én stor og én liten bokstav, ett tall og ett spesialtegn(+-@!,/{).
NB: Passordet kan ikke inneholde navn, fødselsdato, eller være likt tidligere passord.