Skiundervisning på nettet

Hva gjør en når en underviser i sport og adventure og egentlig skulle ha vært på skicamp sammen med studentene for å terpe teknikk? Jo, gjør det digitalt vel!

Foreleser ser på video av student på ski over internett

Hjemmefra kan høgskolelektor Geir Oterhals se opptak av at studentene hans går på ski. Så tar de en gjennomgang sammen med resten av klassen. Foto: Kari Bachmann

«Hva vil det si at en sving er skjærende?»
Høgskolelektor Geir Oterhals underviser i alpinteknikk. Egentlig skulle han vært i en alpinbakke på Oppdal nå sammen med studentene på årsstudiet i Sport og Adventure. Men det er han ikke. Han sitter hjemme i Nini Roll Ankers veg i Molde med øretelefoner på hodet og fjeset vendt mot en laptop-skjerm.

Etter litt nøling så får han et svar fra en av studentene sine.
 «Jeg har stått en del på slalåm, men uttrykkene er jeg usikker på, er det ikke slik at du bruker stålkantene?»

Skjermbilde av studenter og forelesere som møtes til digital undervisning
Skjermdump: Studentene sender inn video av seg selv på ski for så å bli evaluert på teknikken av klassen i fellesskap.

Digital skiundervisning

Svaret skulle egentlig kommet rundt en peis på ei hytte, men det kommer via Zoom-appen som studenter og ansatte allerede har fått et nært og kjært forhold til. På rekordtid har undervisere og studenter ved Høgskolen i Molde grepet fatt i koronasituasjonen og gjort det beste ut av det.

Studentene ved årsstudiet i Sport og Adventure hadde planlagt å reise på skicamp, det skjedde ikke. I stedet fikk studentene i oppdrag å gå på ski, få noen til å filme seg og sende det inn. Teknikkevaluaeringen blir så gjort i plenum.  De så også på filmopptak av alpinister og analyserte bevegelsene. Det fungerer overraskende bra mener studentene.

Studentene fryktet alt skulle bli avlyst

Marianne Ellingsen var en av de aktive studentene som deltok på den digitale skiundervisninga. Hun synes det var sporty gjort av foreleserne å legge om opplegget på kort tid.

«Jeg så for meg at alt skulle bli avlyst egentlig. Foreleserne har vært veldig sporty som har laget dette opplegget. Det er vanskelig å analysere teknikk på egenhånd fordi en trenger et trent øye og at andre kan bedømme en. Jeg så for meg at det kunne bli videoforelesning, og selv om programmet er nytt og det til tider kan bli litt stakkato så fungerer det jo. Det er bra at vi får jobbet med ting felles.» sier Ellingsen.

Lettet foreleser

Til tross for at den digitale undervisningen har gått bra er Geir Oterhals glad for at koronasituasjonen oppstod såpass sent i studieløpet.
«Det er bra at vi har fått gjennomført det mest av den praktiske aktiviteten. Vi hadde to camper som gjensto å gjennomføre. Denne vi er gjennom på digital måte nå er den der vi skulle vært på langrenn og alpint og hatt en trivelig topptur. Det var skuffende at vi ikke fikk den biten, vi lærere hadde gledet oss til det. Det er også en fordel at klassen er godt kjent med hverandre det gjør det lettere å engasjere seg digitalt. Nå gjør vi oss mange erfaringer som vi kan benytte oss av neste semester.»

Av Jan Ragnvald Eide
Publisert 27. mars 2020 21:34 - Sist endret 27. mars 2020 21:34