English version of this page
Pågående prosjekt

Vernepleieren i skolen

Vernepleieren i skolen (VIS) er et forsknings- og undervisningsprosjekt som undersøker skolen som inkluderingsarena, med empirisk utgangspunkt i vernepleierens arbeid i den norske velferdsstatens skole.

Prosjektet handler både om profesjonsutøvelse for vernepleiere i skolen og om skolen som inkluderings- og oppvekstarena.

Delmål i prosjektet

  1. kartlegge vernepleierens profesjonsutøving i skolen regionalt og nasjonalt: hvilken rolle de har i individ-, gruppe- og organisasjonsrettede tiltak, og hvordan de inngår i samarbeid med andre profesjonsgrupper.
  2. bidra i utvikling av teori- og metode for miljøterapeutisk arbeid i skolen.
  3. undersøke om tilstedeværelse av vernepleieren og andre fagpersoner (som barnevernspedagoger og sosionomer, ofte forkortet til BSV-ere) i skolen kan ha betydning for rapportert forekomst av psykiske helseplager blant elever.
  4. oppnå bedre forståelse av hvordan vernepleierens profesjonsutøving i skolen kan bidra i inkluderings- og ekskluderingsprosesser.

    Dette betyr å forstå samfunnsinteresser som står på spill og utgjør betingelser for profesjonsutøvelse, og videre hvordan vernepleierens profesjonsutøvelse er med på å betinge barns muligheter til deltakelse i skolen.

Prosjektet startet opp høsten 2021 og er planlagt å fortsette til 2027. Vernepleierstudenter i 3.år er forskningsassistenter og samler inn data gjennom sin fordypningspraksis i skole (skoleårene 21/22 og 22/23).

Prosjektet er knyttet til forskningsgruppen Barn, barndom og hverdagsliv. 


Publikasjoner

Eek, Camilla Farstad; Hogstad, Ingrid Johnsen & Weltzien, Sandra Marie (2024). Vernepleieren i det tverrprofesjonelle samarbeidet i skolen : en historisk-sosiologisk profesjonsteoretisk analyse av begrunnelser for å ansette vernepleiere i skolen. I Halvorsen, Lars Julius; Båtevik, Finn Ove; Folkestad, Bjarte; Løvoll, Helga Synnevåg & Stokken, Roar (Red.), Samarbeid : fjordantologien 2024Universitetsforlaget. ISSN 9788215071749. s. 66–86. doi: 10.18261/9788215071800-24-04.


 

Deltakere

Publisert 30. juli 2024 14:35 - Sist endret 2. aug. 2024 13:51