Ingrid Johnsen Hogstad

Faculty of Health Sciences and Social Care
Image of Ingrid Johnsen Hogstad
Norwegian version of this page Position
Associate Professor
Contact
+4771195824
Study place
Molde
Office nr.
B329

Tasks performed

Add information about job duties, as a short text or a bulleted list:

  • <Task 1>
  • <Task 1>
  • ...

Background

Add information about previous education and employment.

Publications

  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Røkholt, Eline Grelland (2024). Små barns mulighet til å delta i sorgpraksiser i hverdagslivet i barnehagen : en sosiokulturell analyse av utfordringene med å forstå og møte barnehagebarns sorg. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 21(3), p. 186–204. doi: 10.23865/nbf.v21.493.
  • Eek, Camilla Farstad; Hogstad, Ingrid Johnsen & Weltzien, Sandra Marie (2024). Vernepleieren i det tverrprofesjonelle samarbeidet i skolen : en historisk-sosiologisk profesjonsteoretisk analyse av begrunnelser for å ansette vernepleiere i skolen. In Halvorsen, Lars Julius; Båtevik, Finn Ove; Folkestad, Bjarte; Løvoll, Helga Synnevåg & Stokken, Roar (Ed.), Samarbeid : fjordantologien 2024. Universitetsforlaget. ISSN 9788215071749. p. 66–86. doi: 10.18261/9788215071800-24-04.
  • Reime, Monika Alvestad; Grimholt, Tine Kristin; Kjølaas, Siri Hagen; Bringedal, Nina & Hogstad, Ingrid Johnsen (2024). Support in bereavement processes in cases of suicide or substance-related death in childhood: a systematic review. Mortality. ISSN 1357-6275. doi: 10.1080/13576275.2023.2298814. Full text in Research Archive
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Røkholt, Eline Grelland (2022). “Just as usual” : cooperation between parents and kindergarten in a context of parental illness and death. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 19(3), p. 215–235. doi: 10.23865/nbf.v19.328. Full text in Research Archive
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Ulvik, Oddbjørg Skjær (2022). Veiledende begreper for profesjonelle i møte med barn i utsatte situasjoner : involveringspraksis, mulighetsrom og meningsarbeid. In Myra, Siv Merete; Faugli, Anne & Lauritzen, Camilla (Ed.), Veiledning i profesjonell praksis : til fagfolk som jobber med barn, ungdom og familier. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3826-2. p. 159–172.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Den kvalitative psykologiens kraft til å forstyrre fenomenene. Qualitative Studies. ISSN 1903-7031. 7(1), p. 45–63. doi: 10.7146/qs.v7i1.133066. Full text in Research Archive
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Jansen, Anne (2021). Parental death in young children’s lives: health professionals’ and kindergarten teachers’ contributions in meaning-making. Early Years. ISSN 0957-5146. 43(1), p. 166–181. doi: 10.1080/09575146.2021.1919604.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Leer-Salvesen, Kjartan (2020). Going against patients’ will? A qualitative study of how palliative health-care professionals handle competing considerations when children are excluded from parental illness and death. European Journal of Oncology Nursing. ISSN 1462-3889. 49(December), p. 1–8. doi: 10.1016/j.ejon.2020.101839. Full text in Research Archive
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Jansen, Anne (2020). Smart, vulnerable, playful or just disturbing? A discourse analysis of child involvement in palliative care. Childhood. ISSN 0907-5682. 27(4), p. 468–482. doi: 10.1177/0907568220918910.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Wold, Astri Heen (2016). Meninger om liv og død blant åtteåringer i norsk skole. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. ISSN 0800-1669. 34(2), p. 9–23. doi: 10.5324/barn.v34i2.3617.

View all works in Cristin

  • Hogstad, Ingrid Johnsen; Hogstad, Astrid Tveter; Hustad, Rune & Røsvik, Elisabeth Haddal (2024). Premiere for Poppeloppene i Molde. [Radio]. NRK P1 Møre og Romsdal.
  • Valved, Snorre; Aandal, Thor Nerland; Hoem, Einar; Hogstad, Ingrid Johnsen & Henriksen, Vera (2024). 26 barn er klare: – Kom og se. Det blir morsomt! [Newspaper]. Romsdals Budstikke Pluss .
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2024). Den nye familien .
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2023). Forskningskommunikasjon og involverende barneteater. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2023). Forskningskommunikasjon og involverende barneteater. Tidens Krav.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Tangstrøm, Nina (2023). Hva gjør vi når vi sørger over tap i livene våre? : finnes det en riktig måte å sørge på?
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Weltzien, Sandra Marie (2023). Kjennskap til, og forståelse av vernepleieres rolle, kompetanse, og arbeidsoppgaver blant ulike yrkesgrupper i skolen.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Weltzien, Sandra Marie (2023). Vernepleieren i skolen og forhandlingsområder i det tverrprofesjonelle samarbeidet.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Røkholt, Eline Grelland (2023). Den viktigste forutsetningen for god sorgstøtte er at vi forstår at barn sørger. Sykepleien.no.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Sandgrind, Silje Wiken (2023). Hva kan barnehagen bidra med når mor eller far har blitt alvorlig syk? [Internet]. barnehage.no.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Når alvorlig, livstruende sykdom rammer foreldre med små barn : profesjonelles kommunikasjon og samarbeid med pasienter og familie.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Involvement practices in professional encounters with children [digital presentasjon].
  • Øksenvåg, Kristin; Midtsund, Marie Durdei & Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Ikke kutt i skolen! : det er i barnets hverdagsliv at problemer skapes og - løses . Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Nye tanker om fagutvikling. Vernepleieren i skolen.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Kan den døendes håp bli et problem for barnet? Sykepleien.no.
  • Weltzien, Sandra Marie & Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Prosjekt Vernepleieren i skolen.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Hagen, Rigmor Sjaastad (2021). Mange tør ikke å snakke ærlig om døden. [Newspaper]. Romsdals Budstikke.
  • Sandvik, Venke; Orø, Rolf Magnus; Mørck, Johanna; Hogstad, Ingrid Johnsen; Midtsund, Marie & Hagen, Rigmor Sjaastad (2021). Venke fikk kreft for andre gang : – Livet er ikke en rosa anlagt motorvei, sier Venke Sandvik. [Newspaper]. Romsdals Budstikke.
  • Eines, Eli H.; Hogstad, Ingrid Johnsen & Schjønsby, Nina Mauno (2021). Når døden skiller oss : en samtale om sorg.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen; Midtsund, Marie Tveitereid; Mørck, Johanna; Orø, Rolf Magnus & Holseter, Janne Iren (2021). Til trøyst : om sorg og konflikt.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Waagbø, Arild Johan (2021). Forsker på profesjonelles møter med små barn som har en alvorlig syk og døende forelder. [Newspaper]. Panorama : uavhenglig nettavis for Høgskolen i Molde.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Muligheter og konflikter i profesjonelle møter med små barn som opplever foreldresykdom og død. Et sosiokulturelt utviklingspsykologisk perspektiv på involvering av barn.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2020). Muligheter og konflikter : profesjonelle møter med små barn som opplever alvorlig sykdom og død hos en forelder.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2020). Muligheter og konflikter : profesjonelle møter med små barn som opplever alvorlig sykdom og død hos en forelder.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Meisingset, Sigrun Lossius (2020). Slik snakker du med små barn om koronaviruset. [Newspaper]. Romsdals Budstikke.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2019). Professional support to small children making meaning of life-threatening illness and death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2019). “It’s not easy to explain a three-year-old that his dad is going to die” : health professionals making meaning of children anticipating parental death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2019). Svekking av nærmiljø når små barnehager legges ned. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2018). Barns forståelse av døden.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Bøhle, Kari (2017). En utdatert og forenklet forståelse av barnet. Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2017). Health professionals and the young children of their dying patients.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2016). Hva er det egentlig å forstå døden? BarnsBeste fagblogg.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Tveter, Eivind (2015). Systemets problem eller individets problem? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Johnsen, Ingrid Hogstad (2012). The role of Sami language in the formation of Sami identity. Psykologisk tidsskrift. ISSN 1501-7508. 15(1), p. 39–42.
  • Johnsen, Ingrid Hogstad (2011). Barns forståelse av døden. Impuls : Tidsskrift for psykologi. ISSN 0801-2911. 64(1), p. 44–49.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death : a sociocultural developmental perspective on child involvement. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk og Høgskulen i Volda. ISSN 978-82-7962-304-5.

View all works in Cristin

Published Sep. 3, 2018 3:03 PM - Last modified Oct. 18, 2018 1:35 PM