Emmy Elizabeth Langøy

Faculty of Health Sciences and Social Care
Image of Emmy Elizabeth Langøy
Norwegian version of this page Position
Associate Professor
Contact
+4771195828
Study place
Molde
Office nr.
B330

Tasks performed

Add information about job duties, as a short text or a bulleted list:

  • <Task 1>
  • <Task 1>
  • ...

Background

Add information about previous education and employment.

Research groups

Publications

  • Langøy, Emmy Elizabeth; Aasgård, Ingrid Krohn & Ødegård, Atle (2024). Roller og forventninger i utakt? : om samarbeid mellom den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisert habilitering. In Halvorsen, Lars Julius; Båtevik, Finn Ove; Folkestad, Bjarte; Løvoll, Helga Synnevåg & Stokken, Roar (Ed.), Samarbeid : fjordantologien 2024. Universitetsforlaget. ISSN 9788215071749. p. 186–205. doi: 10.18261/9788215071800-24-10.
  • Pedersen, Erlend Refseth; Anke, Audny Gabriele Wagner; Langøy, Emmy Elizabeth; Olsen, Monica Isabel Benedikte & Søndenaa, Erik (2024). Mental health, challenging behaviour, diagnosis, and access to employment for people with intellectual disabilities in Norway. JARID: Journal of applied research in intellectual disabilities. ISSN 1360-2322. 37(3). doi: 10.1111/jar.13217. Full text in Research Archive
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2023). From numbers to spoken words : former SEN students in the transition to adulthood. In Båtevik, Finn Ove; Kvalsund, Rune & Myklebust, Jon Olav (Ed.), Life Course of Special Educational Needs Students. Norwegian School Experiences and Long-term Consequences. Springer. ISSN 9783031242472. p. 77–92. doi: 10.1007/978-3-031-24247-2_6.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Kvalsund, Rune (2018). Vulnerable youth – dependency or independence? : school experiences, transitions and adaptation to and within adult life. Scandinavian Journal of Disability Research. ISSN 1501-7419. 20(1), p. 296–305. doi: 10.16993/sjdr.34. Full text in Research Archive
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2018). Annerledes er ikke noe man er, men noe man blir? : strategier i identitetsforhandlinger blant tidligere særvilkårselever i videregående skole. Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 11(1), p. 42–55. Full text in Research Archive
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2017). Between coping and powerlessness : factors that affect integration into ordinary employment among former students on special educational terms. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 82(5), p. 57–69.

View all works in Cristin

  • Aasgård, Ingrid Krohn; Langøy, Emmy Elizabeth & Ødegård, Atle (2024). Primærkontaktens rolle og utfordringer i samarbeidet mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten om habilitering. Vernepleier.no.
  • Langøy, Emmy Elizabeth; Aasgård, Ingrid Krohn & Ødegård, Atle (2023). Rolleforventninger og relasjoner - underkommuniserte tema i samhandlingen mellom første og andrelinjen i tjenester overfor personer med utviklingshemming?
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Aasgård, Ingrid Krohn (2022). Samskaping og kunnskapsutvikling i praksis - SKUP.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Ødegård, Atle (2022). Samskaping og utvikling i praksis.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Sefland, Signe (2022). Habilitering i kommunen- har vi kompetansen som trengs? [Internet]. helseinnovasjonssenteret.no.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Aasgård, Ingrid Krohn (2022). Habilitering og miljøarbeid; et økende fagfelt som ofte handler om mer enn en tjeneste.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). Frå tal til tale : tidlegare særvilkårselevars erfaringar frå overgangen til vaksenlivet. In Båtevik, Finn Ove; Kvalsund, Rune & Myklebust, Jon Olav (Ed.), Vegar til vaksenliv - livsløp og sosial inkludering. Høgskulen i Volda. ISSN 978-82-7661-359-9. p. 95–111.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). Brillene vi ser med – ‘normalitetsbrillene eller avviksbrillene’?
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). Samskaping og kunnskapsutvikling i praksis - SKUP.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). Innledning om prosjektet.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). «La meg høre din røst!» Høring på: Nasjonal veileder - Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming .
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). Evalueringsprosjektet VHM 2020.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). Livsløp i ulendt terreng? Tidligere særvilkårselevers ferd mot voksenlivet.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). Autismespektertilstander – tilnærminger og tiltak.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2020). «Vi er ikke spesielle nå, men tar du oss ut av klassen så blir vi spesielle..» : Om annerledeshet og skolegang.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2019). Tvangsbegrensingsloven.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2019). Normalitet og avvik.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2019). Spesialundervisning - en risikosport? Tidens Krav.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2019). Spesialundervisning - en risikosport? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Langøy, Emmy Elizabeth; Ålandslid, Vetle; Lie, Daniel; Haug, Peder; Nordahl, Thomas & Fløisbonn, Britt Eva S. [Show all 7 contributors for this article] (2019). Vetle (19) sliter fortsatt med blikkene han får når han går inn i et klasserom. [Internet]. tv2.no.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Sørum, Veronika (2019). Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt. [Newspaper]. forskning.no.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Søum, Veronika (2019). Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt . [Newspaper]. gemini.no.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2018). Overganger til voksenlivet for personer i sårbare situasjoner.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2017). Sårbar ungdom og risiko for marginalisering ved overgangene til voksenlivet.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2017). Metodiske valg og refleksjoner - underveis i master og PhD-arbeid.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2017). Mellom mestring og avmakt : faktorer som påvirker integrasjon i ordinært arbeid hos tidligere ‘særvilkårselever’ i videregående skole.
  • Bromstad, Thrine Marie Nøst & Langøy, Emmy Elizabeth (2017). Autismespekterforstyrrelser – kompetansebehov og forslag til utdanningstilbud.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2017). Sjølstendig – eller avhengig?:hvilke vilkår og rammer gir mulighet til å delta og leve sjølstendig, og hva holder folk tilbake i avhengighet og passivitet?
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2016). Veien til voksenlivet  hos tidligere "særvilkårselever"-  går den mot sjølstendighet eller avhengighet? .
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2016). Annerledes - eller annerledes behandlet? Erfaring med hjelpetiltak og stigmatisering blant voksne personer som var kategorisert med generelle lærevansker eller psykososiale vansker i videregående skole. .
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2016). Overganger til voksenlivet.Forskningsprosjekt med kvantitative og kvalitative analyser.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2015). Avhengighet - eller sjølstendig liv? Voksentilpasning hos kvinner og menn med særskilt tilrettelagt undervisning i videregående skole.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2014). Overganger til voksenlivet for sårbare unge - trygd eller arbeid?
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2014). Psykososiale vansker - en særlig utfordring i tilpasninga til voksenlivet?
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Kvalsund, Rune (2014). Transition to adulthood for vulnerable young adults - social security or work and independent living?
  • Langøy, Emmy Elizabeth; Kvalsund, Rune & Myklebust, Jon Olav (2014). Vulnerable young adults - Employment or social security and welfare? Patterns of adaptation during adult life.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Ødegård, Atle (2022). SKUP – går videre : Innlegg på FOGTPS-bloggen 2022-05-03 [Blogginnlegg]. FOGTPS.
  • Langøy, Emmy Elizabeth; Husby, Hilde; Aasgård, Ingrid Krohn; Hjelseth, Torill Myklebust & Ødegård, Atle (2022). Prosjekt samskaping og kunnskapsutvikling i praksis – SKUP : et samarbeid mellom Regionalt kunnskapssenter for habilitering (RHAB) ved NTNU, Høgskolen i Molde og Helse Møre og Romsdal. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-331-1.
  • Langøy, Emmy Elizabeth; Dale, Karl Yngvar & Ødegård, Atle (2021). En evaluering av videreutdanning i habilitering og miljøarbeid (VHM) . Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-307-6.
  • Langøy, Emmy Elizabeth & Ødegård, Atle (2020). Faglig seminar i havgapet : Innlegg på FOGTPS-bloggen 2020-09-25 [Blogginnlegg]. FOGTPS.
  • Langøy, Emmy Elizabeth (2018). Livsløp i ulendt terreng? : tidligere særvilkårselevers ferd mot voksenlivet . Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap. Institutt for sosialt arbeid. ISSN 978-82-326-3451-4.

View all works in Cristin

Published Sep. 3, 2018 3:08 PM - Last modified Oct. 17, 2018 1:45 PM