Cecilie Katrine Utheim Grønvik

Avdeling for helse- og sosialfag
Bilde av Cecilie Katrine Utheim Grønvik
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4771214072
Studiested
Kristiansund
Kontornr.
K306

Arbeidsområder

Jeg har hatt undervisnings,- og veiledningsansvar tilknyttet bachelorutdanningen i sykepleie siden 1998, og har hatt ansvarsoppgaver som kullansvarlig og studieårsleder i 2.studieår. I tillegg har jeg vært fagansvarlig for en videreutdanning i kunnskapsbasert praksis for helsepersonell. Er  nå fagansvarlig for årstudium i velferdsteknologi og digitalisering i helse og omsorgstjenesten. I tillegg veileder jeg studenter på deres bacheloroppgave i form av litteraturstudie og studenter på masterprogrammet i avansert klinisk allmennsykepleie.

Faglig interessefelt 

Mine faglige interessefelt er kunnskapsbasert praksis, sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, kvalitet i utdanning/praksis, veiledning, velferdsteknologi, digitalisering, sosial innovasjon og tjenestedesign.

Forskning og utviklingsarbeid 

Jeg har gjennomført flere pedagogiske utviklingsarbeid på bachelorprogrammet i sykepleie. Disse er beskrevet i forskningsrapporter, publisert i Cristin. Jeg har bidratt i utvikling av nye studietilbud og delemner og har tatt faglig ansvar for gjennomføring av nye delemner/studietilbud. Jeg har deltatt som aktiv forsker forskningsgruppen pedagogikk i profesjonsutdanning (PIP) og deltar i forskningsgruppen tverrprofesjonelt samarbeid. I PIP gruppen har jeg forsket og publisert artikler knyttet til fenomenet "Failing to fail". Siden 2022 har jeg deltatt i et internasjonalt forskningssamarbeid med forskere fra East Anglia University hvor vi forsker på «failing to fail" blant engelske sykepleiere. Som medlem i forskningsgruppen tverrprofesjonelt samarbeid, ble jeg invitert inn i et EU Horizon 2020 finansiert prosjekt, hvor jeg gjennomførte en måneds forskningsopphold i Bournemouth. I 2020 etablerte jeg forskningsgruppen: Digital samhandling og tjenesteutvikling i helse og omsorgstjenesten, hvor jeg er forskningsgruppeleder. Jeg er medlem i avdelingens forskningsforum. 

Bakgrunn

1988-1998: Sykepleier, assisterende avdelingssykepleier og fagutviklingssykepleier,  Kristiansund sykehus 

1998: Høgskolelærer, Bachelor i sykepleie, HiM

2008: Høgskolelektor, Bachelor i sykepleie, HiM

2016: Førstelektor, Bachelor i sykepleie, HiM

2020: Førsteamanuensis, HiM

Verv 

2004-2010: Kullansvarlig heltis/ deltidskull, 2.studieår,  avdeling Kristiansund

2009-2013: Verv som tillitsvalgt NSF

2011-2015: Medlem fylkesstyre for NSF Møre og Romsdal

2009-2012: Fagansvarlig utvikling og gjennomføring av videreutdanning i kunnskapsbasert

                  praksis for helsepersonell, HiM

2013-2017: Studieårsleder 2. studieår bachelorutdanning i sykepleie, HiM

2017-     dd: Årsstudium i velferdsteknologi og digitalisering i helse og  

                     omsorgstjenesten (60 studiepoeng)

Publikasjoner

  • Hean, Sarah Catherine Patricia Duff; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Eines, Trude Fløystad & Grønvik, Cecilie Katrine Utheim (2023). Mentoring after prison : recognition as a tool for reflection. British Journal of Community Justice. ISSN 1475-0279. doi: 10.48411/64p1-5802. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønvik, Cecilie Katrine Utheim; Storm, Marianne & Eines, Trude Fløystad (2023). Virtuell avdeling : en modell for økt helsefremming i primærhelsetjenesten? I Storm, Marianne & Willumsen, Anna Elisabeth (Red.), Deltakelse : et helsefremmende perspektiv. Fagbokforlaget. ISSN 9788245037722. s. 255–268.
  • Eines, Trude Fløystad; Storm, Marianne & Grønvik, Cecilie K Utheim (2023). Interprofessional collaboration in a community virtual ward : a focus group study. Scandinavian Journal of Caring Sciences. ISSN 0283-9318. 37(3), s. 677–686. doi: 10.1111/scs.13152. Fulltekst i vitenarkiv
  • Eines, Trude Fløystad; Kieczka, Emilia Anna; Klungnes, Sunniva Helén; Johnsen, Trond Are & Grønvik, Cecilie K Utheim (2022). Adolescents’ experiences living with type 1 diabetes mellitus : a scoping review. Nordic journal of nursing research. ISSN 2057-1585. s. 1–9. doi: 10.1177/20571585221132652.
  • Måløy, Elfrid; Grønvik, Cecilie K Utheim; Eines, Trude Fløystad & Vatne, Solfrid (2020). Studenters erfaringer med videreutdanning i tjenestedesign for ansatte i helse- og omsorgstjenesten. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 10(4), s. 292–304. doi: 10.18261/issn.1892-2686-2020-04-07.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Hauge, Kari Johanne Westad (2020). A Q‐methodology study of the type of support mentors need when assessing underperforming nursing students. Journal of Advanced Nursing. ISSN 0309-2402. 76(9), s. 2369–2379. doi: 10.1111/jan.14447. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bachmann, Liv; Grønvik, Cecilie K Utheim; Hauge, Kari Johanne Westad & Julnes, Signe Gunn (2019). Failing to Fail nursing students among mentors : a confirmatory factor analysis of the Failing to Fail scale. Nursing Open. ISSN 2054-1058. 6(3), s. 966–973. doi: 10.1002/nop2.276. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Bachmann, Liv; Bakken, Hege; Bergum, Inger Elisabeth & Grønvik, Cecilie K Utheim [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2019). Lar praksisveiledere sykepleierstudenter bestå praksisstudier uten oppnådd læringsutbytte? . Klinisk Sygepleje. ISSN 0902-2767. 33(1), s. 23–39. doi: 10.18261/issn.1903-2285-2019-01-03.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim; Ulvund, Ingeborg & Bjørkly, Stål (2018). Videreutdanning gjør sykepleiere bedre rustet til å arbeide kunnskapsbasert. Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936. 13. doi: 10.4220/Sykepleienf.2018.69520.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim; Ødegård, Atle & Bjørkly, Stål (2016). Factor analytical examination of the evidence-based practice beliefs scale : indications of a two factor structure. Open Journal of Nursing. ISSN 2162-5336. 6, s. 699–711. doi: 10.4236/Ojn.2016.69072. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Bachmann, Liv; Bergum, Inger Elisabeth; Heggdal, Wenche Mongstad & Inderhaug, Hans [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 12(1), s. 19–33. doi: 10.7557/14.3772. Fulltekst i vitenarkiv
  • Julnes, Signe Gunn; Grønvik, Cecilie K Utheim; Eines, Trude Fløystad & Ødegård, Atle (2015). Praksisveilederes opplevelse av et nytt veilednings- og vurderingsverktøy for sykepleierstudenter i praksis : en evalueringsstudie. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 11(1), s. 122–136. doi: 10.7557/14.3484.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim; Julnes, Signe Gunn & Ødegård, Atle (2014). En kvalitativ studie av sykepleiestudenters opplevelser av nye læringsaktiviteter i kritisk vurdering av kvantitative forskningsartikler. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 10(2), s. 91–105. doi: 10.7557/14.3325.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hauvik, Stine; Eines, Trude Fløystad; Storm, Marianne & Grønvik, Cecilie K Utheim (2021). Digitale helsetjenester gir fare for utenforskap. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160. s. 22–23.
  • Hauvik, Stine; Eines, Trude Fløystad; Storm, Marianne & Grønvik, Cecilie K Utheim (2021). Digitale helsetjenester gir fare for utenforskap. Tidens Krav.
  • Eines, Trude Fløystad; Mundal, Ingunn Pernille & Grønvik, Cecilie K Utheim (2021). Kan tjenestedesign bidra til økt medvirkning og involvering for pasienter og brukere på individnivå i helse- og omsorgstjenestene? Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 17(1), s. 1–13. doi: 10.7557/14.5482.
  • Kvendbø, Marit Moe; Grønvik, Cecilie K Utheim & Eines, Trude Fløystad (2021). Digitale møter gjør det lettere å lede i kommunehelsetjenesten. Sykepleien. ISSN 0802-9768. s. 1–13.
  • Hoel, Vilde; Leite, Marianne & Grønvik, Cecilie K Utheim (2021). Sykepleiere må kunne snakke om seksuell helse etter gynekologisk kreft. Sykepleien. ISSN 0802-9768. doi: 10.4220/Sykepleiens.2021.83455.
  • Eines, Trude Fløystad; Glærum, Marianne & Grønvik, Cecilie K Utheim (2020). Hvilke vurderinger må sykepleiere gjøre før velferdsteknologi tas i bruk? Sykepleien. ISSN 0802-9768. s. 1–12. doi: 10.4220/Sykepleiens.2020.81889.
  • Eines, Trude Fløystad; Rødal, Jorunn Hoås; Sandsmark, Maria & Grønvik, Cecilie K Utheim (2019). Tverrfaglig samarbeid ivaretar hjemmeboende multisyke pasienter bedre. Sykepleien. ISSN 0802-9768. 107, s. 1–8. doi: 10.4220/Sykepleiens.2019.79244.
  • Eines, Trude Fløystad; Grønvik, Cecilie K Utheim & Sæbjørnsen, Siv Elin Nord (2019). Social reintegration of ex-prisoners in England.
  • Eines, Trude Fløystad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Rødal, Jorunn Hoås & Sandsmark, Maria (2019). Innovative helsetjenester – har Smøla noe å lære bort? . Tidens Krav.
  • Eines, Trude Fløystad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Rødal, Jorunn Hoås & Sandsmark, Maria (2019). Innovative helsetjenester – har Smøla kommune noe å lære bort? . Tidens Krav.
  • Eines, Trude Fløystad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Rødal, Jorunn Hoås & Sandsmark, Maria (2019). Har Smøla kommune noe å lære bort? Sunnmørsposten. ISSN 1503-9056. s. 16–17.
  • Eines, Trude Fløystad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Rødal, Jorunn Hoås & Sandsmark, Maria (2019). Innovative helsetjenester - har vi noe å lære bort? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Brask, Ole David; Ulvund, Ingeborg; Hauge, Kari Johanne Westad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Heggdal, Wenche Mongstad & Inderhaug, Hans [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2017). Praksisveiledere i sykepleiepraksis: Slippes studenter igjennom,som burde ha strøket?
  • Hauge, Kari Johanne Westad; Brask, Ole David; Grønvik, Cecilie K Utheim; Julnes, Signe Gunn; Bachmann, Liv & Bakken, Hege [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2017). Unngår praksisveiledere å stryke sykepleierstudenter i praksisstudier?
  • Ulvund, Ingeborg & Grønvik, Cecilie K Utheim (2016). Lærer å jobbe kunnskapsbasert : videreutdanning i kunnskapsbasert praksis holder mål . Tidsskriftet sykepleien. ISSN 0806-7511. s. 44–47. doi: 10.4220/Sykepleiens.2016.57518.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim (2015). Hvordan har høgskolen i Molde implementert kunnskapsbasert praksis i bachelorutdanning i sykepleie.
  • Brask, Ole David; Heggdal, Wenche Mongstad; Inderhaug, Hans; Hauge, Kari Johanne Westad; Bachmann, Liv & Bergum, Inger Elisabeth [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2015). Kvalitet i praksisstudier ved sykepleier- og vernepleierutdanning.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim (2014). Exploration of the evidence-based practice beliefs scale in a Norwegian sample : a pilot study.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2014). God sykepleie i dag er ikke nødvendigvis god sykepleie i fremtiden. Tidens Krav. 105(226).
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2014). God sykepleie i dag er ikke nødvendigvis god sykepleie i fremtiden. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160. 172(220).
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2013). Erfaringer med læringsaktiviteter i kvantitativ metode for bachelorstudenter i sykepleie.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim; Julnes, Signe Gunn & Ødegård, Atle (2012). En kvalitativ evalueringsstudie av sykepleiestudenters erfaringer med læringsaktiviteter i kvantitativ metode.
  • Julnes, Signe Gunn; Grønvik, Cecilie K Utheim & Eines, Trude Fløystad (2012). Praksisveiledernes erfaringer med progresjonsstigen som et pedagogiske verktøy i veiledning av sykepleiestudenter.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2012). Sykepleiestudenters erfaringer med læringsaktiviteter i kvantitativ metode.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2012). Sykepleiestudenters erfaringer med læringsaktiviteter i kvantitativ metode.
  • Julnes, Signe Gunn; Grønvik, Cecilie K Utheim & Eines, Trude Fløystad (2012). Progresjonsstiger i klinisk praksis – utgjør det en forskjell?
  • Grønvik, Cecilie K Utheim; Julnes, Signe Gunn & Ødegård, Atle (2012). Sykepleiestudenters erfaringer med læringsaktiviteter i kvantitativ metode.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2010). Sykepleiestudenters erfaringer med læringsaktiviteter i kvantitativ metode.
  • Grønvik, Cecilie Utheim (2008). Forskningsbasert kunnskap - noe å strekke seg mot?
  • Grønvik, Cecilie Utheim (2008). Kunnskapsbasert praksis og sykepleie : en studie i sykepleieres forhold til forskningsbasert kunnskap.
  • Grønvik, Cecilie Utheim (2008). Forskningsbasert kunnskap - noe å strekke seg mot?
  • Grønvik, Cecilie K Utheim (2019). Hvordan kan syn på kunnskapsbasert praksis påvirke sykepleieres omsorg for pasienter? Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-266-6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Eines, Trude Fløystad; Grønvik, Cecilie K Utheim; Rødal, Jorunn Hoås & Sandsmark, Maria (2019). Virtuell Avdeling i Smøla kommune : smartere og bedre samhandling for hjemmeboende multisyke eldre? Møreforsking Molde AS. ISSN 978-82-7830-310-8.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim; Hoemsnes, Helene; Bach, Terje; Svenning, Geir Arne & Eines, Trude Fløystad (2018). Etablering av praksis initiert utdanning : årsstudiet i velferdsteknologi på bachelornivå. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk. ISSN 978-82-7962-240-6.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Ulvund, Ingeborg (2016). Etablering, gjennomføring og evaluering av videreutdanning i kunnskapsbasert praksis ved Høgskolen i Molde. Møreforsking Molde AS. ISSN 978-82-7830-260-6.
  • Julnes, Signe Gunn; Grønvik, Cecilie K Utheim & Eines, Trude Fløystad (2015). Implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning i et nytt veilednings- og vurderingsdokument i praksis for sykepleierstudenter. Møreforsking Molde AS. ISSN 978-82-7830-247-7.
  • Grønvik, Cecilie K Utheim & Julnes, Signe Gunn (2015). Innovative læringsaktiviteter bidro til at sykepleiestudenter opplevde læringsutbytte i kvantitativ metode. Møreforsking Molde AS. ISSN 0803-9259.
  • Grønvik, Cecilie Utheim (2007). En kvalitativ studie av sykepleiere ved kirurgiske sengeposter sitt forhold til forskningsbasert kunnskap. Norges teknisk-naturvitenskapelig e universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. sep. 2018 15:04 - Sist endret 26. aug. 2024 17:12